Motorfietslaktechnieken: complete tutorial voor beginners
Hier is een uitgebreide tutorial geschreven in samenwerking met onze specialist in het spuiten van custom motorlakken. Hij legt de basisprincipes en enkele specifieke technieken uit die gebruikt worden om je motorkuipen opnieuw te spuiten. We beschrijven de valkuilen die je moet vermijden als je geen professioneel spuiter bent en geven je enkele technieken om je efficiëntie te verbeteren.
Zo verf je een motorfiets in 7 stappen:
Stap 1 ► Demontage en installatie, keuze van het juiste gereedschap
Stap 2 ► Het oppervlak voorbereiden voor het spuiten van de motor
Stap 3 ► Primer – wanneer en met welke primer
Stap 4 ► Polijsten – de regels voor het bedekken van de verschillende lagen
Stap 5 ► De motor lakken – fabriekskleuren en applicatie
Stap 6 ► De graphics, logo's en stickers lakken
Stap 7 ► De motor lakken – lakken en flexibele additieven
Tips en trucs voor vernis
Neem de tijd, wees geduldig en heel voorzichtig!!!
Omdat je als carrosseriespuiter niet zomaar wat kunt doen, is het verstandiger om een carrosseriespuiter in te huren als je niet gemotiveerd of nauwkeurig bent en een onberispelijke motorspuit wilt, bij voorkeur iemand met ruime ervaring in het demonteren van motoren.
Hier leggen we uit hoe je een motor spuit voor een beginner. Motorverf vereist geduld, een nauwkeurige bediening van het spuitpistool en bovenal een goede kennis van de producten, het mengen ervan en de toepassing. De tijd nemen om de instructies te lezen, te begrijpen en strikt op te volgen, garandeert het succes van het project, zelfs voor een beginner. Hier is het beste advies dat we kunnen geven voor succesvol motorspuiten. Dus, laten we aan de slag gaan!
MOTORFIETS ► Verfsets met motoreffect
FIETS ►completeverfsets voor fietsen
AUTO ►Completespeciale verfsets voor auto's
CONSTRUCTEUR TINT : kleurcodes voor motorfietsen, kleurcodes voor auto's
Hoe je een motorfiets schildert: 7 stappen voor succesvol verven
Stap 1 ► Demontage en montage van de motor, keuze van het juiste gereedschap
Een motor spuiten is pas mogelijk na het verwijderen van de kuipdelen, tank, beschermkappen, velgen, enz.
De verschillende onderdelen moeten in de spuitruimte worden bewaard (afhankelijk van uw situatie, een spuitcabine of uw garage). Ze moeten zo plat mogelijk op handhoogte worden gelegd.
⚠ Het is niet aan te raden om op panelen te spuiten: roosters zijn beter om terugveren van de met het spuitpistool gespoten lak te voorkomen tijdens het spuiten van de motor. De velgen van de motor kunnen idealiter op een draaistandaard worden geplaatst: zo is het onderdeel dat draait, niet de spuiter.
Een motor spuiten, in uw garage of in een spuitcabine:
De spuitcabine filtert en zorgt voor een goede luchtcirculatie. Het beschermt de gebruiker en voert verfdampen af, zodat deze niet terugvallen op de carrosserie. De ideale luchtstroom is 1 meter/seconde.
Hier zijn een paar tips voor het verven van je motor in je garage:
♣ De verfplek moet goed verlicht en schoon zijn.
♣ Kies een plek waar geen andere mensen zijn. Zorg voor goede luchtcirculatie of tocht (in- en uitgang).
♣ Profiteer van milde temperaturen (15-25 °C) en droog weer.
♣ Bevochtig de vloer en muren om stof op te vangen voordat je gaat verven.
Het kiezen van gereedschappen en verbruiksartikelen voor motorverf
Verven met motorspuitbussen geeft zeer goede resultaten. Het is echter niet erg zuinig, omdat elke spuitbus 75% drijfgas bevat.
♣ Scalpel en hittepistool
♣ Luchtcompressor met luchtfilter
♣ Spuitpistool
Het is prima mogelijk om uitstekend werk te leveren met een zuinig spuitpistool. Een groot spuitpistool is aan te raden in plaats van een minispuitpistool. Een medium spuitmond tussen 1,3 en 1,5 is ideaal voor het spuiten van alle producten, of het nu gaat om primer, verf of vernis.
Stap 2 ► Bereid het oppervlak voor voordat u de motorfiets gaat verven
Alle motoronderdelen hebben verf en vernis op hun oppervlak. Met uitzondering van motorframes is het nooit aan te raden om de oude lak te verwijderen.
Stickers verwijderen
Als u met uw hand over de oppervlakken strijkt, ziet u oneffenheden en lijmresten onder de lak. Het is essentieel om deze te verwijderen voordat u de motor gaat spuiten. Schuur hiervoor de lak op met schuurpapier met korrel 320 en verwarm de stickers vervolgens met een föhn om ze gemakkelijker los te laten. Dit doet u met de punt van een scalpel.
Tank
De tank van de motor moet leeg zijn en het gat moet worden gedicht (met een doek of plakband). Het is niet aan te raden om op deze plek een schone lijmlaag aan te brengen, omdat benzine gemakkelijker onder de laklaag sijpelt wanneer er een rand is.
Mastiek
Bij deuken is het mogelijk om vulmiddel aan te brengen. Op zachte delen is het mogelijk om vulmiddel aan te brengen, mits dit in een minimale laagdikte wordt aangebracht.
Polijsten
Voorbereiding is een zeer belangrijke stap: nat schuren gebeurt met schuurpapier met korrel P320. Dit helpt krassen te verminderen en fijne oneffenheden in het oppervlak te elimineren, en het draagt vooral bij aan de hechting van de motorlak.
⚠ We raden het gebruik van een schuurmachine op gebogen oppervlakken af. Schuur in plaats daarvan met de hand, bij voorkeur nat, door het schuurpapier in water te dompelen. Na het schuren afspoelen en laten drogen.
Ontvetten
Gebruik een ontvetter om alle lijm, siliconen, vet, brandstof of andere onzichtbare verontreinigingen te verwijderen die defecten in de bovenste lagen kunnen veroorzaken. Breng de ontvetter aan met een doek en verwijder deze vervolgens met een schone papieren handdoek. ⚠ Laat geen resten van de ontvetter achter op de kuip voordat u de verf van de motor aanbrengt.
Stap 3 ► Primers – wanneer en met welke primer
Breng 2 tot 3 lagen vulprimer aan.
Laat 2 tot 4 uur drogen en schuur vervolgens met schuurpapier met korrel 500.
Ter informatie: primers kunnen 3 functies hebben:
• Deelnemen
• Niveau
• Een achtergrondkleur maken
Een hechtprimer (bijv. metaal, aluminium, glasvezel of kunststof) is alleen nodig op ruwe, kale oppervlakken. De meeste motoronderdelen zijn over het algemeen gemaakt van gelakt staal of gelakt kunststof en hebben daarom geen hechtprimer nodig.
De plamuur of vulprimer: professionele versies zijn altijd tweecomponenten (primer + verharder) en verkrijgbaar in 2K-spuitbussen of spuitkits. Ze vormen een dikke laag die vult en egaliseert. Na droging en polijsten is een perfect oppervlak bereikt!
Achtergrondkleur
Het is erg belangrijk om één consistente achtergrondkleur te hebben om kleurproblemen te voorkomen. Bovendien vereisen de meeste speciale lakken een witte of zwarte achtergrond. Tot slot vereisen alle motorlakkleurcodes een specifieke primerkleur (Zwart 9005, Lichtgrijs 7035, Middelgrijs 7040, Donkergrijs 7016, enz.).
Stap 4 ► Polijsten - de regel voor het bedekken van de verschillende lagen
Polijst de primer met P320 en vervolgens met P500 op waterbasis*.
Bij het aanbrengen van de verschillende lagen en fasen van motorlak is het belangrijk om de schuurkorrels te respecteren voor een langdurige werking. De primer moet altijd geschuurd worden. Deze moet tot de minimale dikte worden teruggebracht voor een betere flexibiliteit op de kuip. Er zijn geen zelfnivellerende primers die direct met motorverf kunnen worden gecoat.
Van de primerfase tot de blanke lak moet u altijd een basislaag schuren met P500 voordat u gaat lakken.
"Nat-in-nat" en overschilderen binnen 30 minuten
Laklakken kunnen worden overschilderd zonder te schuren; dit wordt overschilderen met de "nat-in-nat"-techniek genoemd. Dit bevordert een perfecte hechting tussen de lak en de blanke lak. Deze techniek wordt door professionals vaak gebruikt om het verf- en vernisproces te volgen. Voorwaarde is dat u binnen ongeveer 30 minuten na het aanbrengen van de lak overschildert, omdat de lak na deze tijd niet meer perfect kan "hechten". Bij het maken van decoraties met meerdere kleuren, laat het oppervlak drogen en polijst het vervolgens met korrel P500 voordat u de volgende kleur aanbrengt. Metallic, parelmoer of kameleoneffectkleuren mogen alleen met schuursponzen worden geschuurd.
♣ Nat polijsten: Optioneel, dit heeft veel voordelen ten opzichte van traditioneel "droog" schuren, omdat het stofvorming, verstopping van het papier en oververhitting van het oppervlak voorkomt.
Stap 5 ► Motorfiets verven – kleuren en toepassing van de constructeur tint
Hier begint het echte werk: de verschillende onderdelen van de motor zijn klaar. Zodra je zeker weet dat de basis perfect schoon, droog, geschuurd en stofvrij is, kun je aan de slag:
Mengen en aanbrengen
♦ Met voorverdunde, gebruiksklare verf: direct aanbrengen
♦ Met onverdunde verf: verdunnen tot ongeveer 60-70%
Breng 3 tot 4 dunne lagen aan, zodat de basiskleur volledig bedekt is en je de optimale kleur hebt bereikt. Wacht minimaal een minuut tussen elke laag, mits de kamertemperatuur koel is.
Soorten motorverf
Er zijn kleurcodes voor elk motormerk om de originele verfkleuren van de constructeur tint aan te duiden.
Deze carrosserielakken, verkrijgbaar in blik of spuitbus, zijn oplosmiddelhoudend of op waterbasis en worden 'basislakken', 'blanke lakken' of zelfs 'tweelaagslakken' genoemd. Ze vereisen eenvoudige verdunning voor een soepele vloei. Ze moeten altijd in dunne lagen worden aangebracht voor een optimale pigmentplaatsing.
Zoals de naam al doet vermoeden, moeten deze verven gelakt worden. Ze drogen zeer snel en een wachttijd van 30 minuten wordt over het algemeen aanbevolen voor het lakken voordat ze 'uitharden'. Het is daarom het beste om direct te lakken.
Er bestaan ook speciale effectverven (Effect Paints Catalogus (PDF-link voor elke taal https://www.stardustcolors.nl/documents/fr/catalogue.pdf)) die op een vrijwel vergelijkbare manier worden aangebracht.
Stap 6 ►Verf het decor, de logo's en plak de stickers
De regel voor het aanbrengen van kleurlagen is om te beginnen met lichte kleuren, plus de hoofdkleuren, en vervolgens te eindigen met donkere en/of minderheidskleuren.
Het is belangrijk om de beste strategie te bedenken voor het aanbrengen van lagen en het maken van het ontwerp, om zo min mogelijk dikte te creëren en zo efficiënt mogelijk te werken.
♣ Voorbeeld: Wat is de beste manier om een zwarte verflaag met een rode lijn te creëren?
Het beste is om een rode basislaag aan te brengen, te schuren, een lijmlijn aan te brengen om de rode basislaag te maskeren, zwart te verven en vervolgens de lijmlijn te verwijderen. Vernissen.
Maskerontwerpen
Je hoeft geen expert te zijn in tekenen of airbrushen. Je kunt strepen, lijnen, logo's, enz. maken met behulp van afplakken en afplaktape. Hiervoor worden dunne, flexibele plaklijnen gebruikt om de grafische vormen over te trekken. Deze worden met schuurpapier met korrel 500 op het oppervlak van de droge, geschuurde verf aangebracht. Bedek vervolgens alle gebieden met zuinig afplakkend papier en snijd met een scalpel langs de lijnen om overtollige verf te verwijderen.
♣ Laat de verf tussen elke laag drogen en gebruik vervolgens de grijze schuurspons. Zo kun je rustig aan je ontwerp werken en het overschilderen of lakken wanneer je klaar bent.
Stap 7 ► Motorfiets lakken – lakken en flexibele additieven
De vernis moet zorgvuldig worden gekozen uit een reeks hoogwaardige professionele lakken. De beste vernis die momenteel verkrijgbaar is, is keramische vernis.
Vernissen heeft vooral een beschermend doel: het beschermt de lak en het metaal tegen brandstoffen, reinigingsmiddelen, regen, zon en oxidatie.
Het doel is ook esthetisch, omdat het een glanzend, gelakt oppervlak, of zelfs een mat oppervlak, mogelijk maakt met matte vernissen. Wees gerust! Het is over het algemeen gemakkelijker om een hoogglansvernis te verkrijgen op kleine, gebogen onderdelen (tanks, spatborden) dan op grote, vlakke onderdelen (auto's).
Mengen en aanbrengen
♦ Meng de vernis en de verharder. Verdun volgens het technische gegevensblad.
♦ Laat de vernis 5 minuten intrekken voor gebruik. Gebruik het vernismengsel binnen maximaal 30 minuten.
Breng twee glanzende lagen aan met een wachttijd van 8 tot 10 minuten tussen elke laag. Elke laag bestaat eigenlijk uit een heen-en-weerbeweging met het pistool (onder een hoek van 90° en een afstand van 15 cm tot de ondergrond).
Droging
Autobody blanke lak is een vloeibaar product, maar dikker dan basislakken. Blanke lakken polymeriseren met een verharder en kunnen volledig uitharden in 1 uur voor snelle blanke lakken en tot 24 uur voor traditionele blanke lakken.
Additieven en flexibiliteit
Autobody blanke lakken zijn van nature flexibel. Dit is normaal, aangezien een hoogwaardige blanke lak flexibel moet zijn, anders breekt hij snel. Het is echter aan te raden om een flexibel makend additief aan de blanke laklagen toe te voegen. Dit additief is niet geschikt voor de onderste lagen van de lak, omdat deze lagen zeer flexibel zijn.
Advies voor defecten in de blanke lak
Dit is de meest delicate stap, aangezien er veel defecten kunnen optreden. Hier zijn de belangrijkste:
♦ Gebrek aan blanke lak: slechte glans.
♦ Te dikke lagen: druppels.
♦ Sinaasappelhuid: te hoge temperatuur, te snelle verharder.
♦ Stof en onzuiverheden: slechte reinigingsomstandigheden. ♦ Luchtbellen: waterverontreiniging (compressor, ongereinigde slang) of lekkage van oplosmiddel.
♦ Opening: aanwezigheid van siliconen.
♦ Vochtigheid: gebrek aan glans.
In alle gevallen is het eenvoudig om het oppervlak opnieuw te coaten door het na 24 uur te schuren met schuurpapier met een korrelgrootte van maximaal P500 tot P800 en twee nieuwe lagen vernis aan te brengen.
Hoe vind je de referentie en kleurcode van je motorverf?
Welke verf moet ik gebruiken om mijn motor te verven?
Hoe verf je je motorframe?
Welke verf moet ik gebruiken om de kuip van mijn motor opnieuw te spuiten?
Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een helm?
Hoe verf je een quad?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een chassis?
Hoe verf je een portaal?