Technieken voor het repareren van krassen op de carrosserie van auto's en motoren
Hier is een beknopte handleiding om je te helpen bij het repareren van kleine scheurtjes in de metalen of kunststof carrosserielak van een auto of motor.
Hier beschrijven we de stappen die je moet volgen om krassen in de lak van je auto te repareren, met een overzicht van elke stap, van het repareren van deuken tot de uiteindelijke blanke lak.
Hier vind je de stappen en een productoverzicht. Je vindt hieronder ook het volledige proces en gedetailleerde instructies.
Stap 1 ► Schuur met korrel 240 voor een goede hechting en breng vervolgens de vulstof aan op de krassen. Laat 1 uur drogen.
Stap 2 ► Schuur de vulstof met een schuurblokje of schuurmachine met korrel P240 en vervolgens korrel P320.
Stap 3 ► Breng de primer-surfacer of "vulprimer" aan. Laat 4 uur drogen.
Stap 4 ► Schuur de primer met een schuurblokje of schuurmachine met korrel P320 en vervolgens korrel P500.
Stap 5 ► Breng de 1K carrosserielak aan en laat 15 minuten drogen, of de 2K hoogglanslak en laat 12-24 uur drogen.
Stap 6 ► Breng twee lagen blanke lak aan op de 1K lak, met een tussenpoos van 10 minuten. Laat 24 uur drogen.
1/ Schokken en stoten
Dit type defect komt vooral voor op de metalen carrosserie van auto's of zelfs motoren (tanks). We behandelen hier alleen kleine defecten, d.w.z. van 0,5 mm tot 1 cm diep.
A/ Schuur het oppervlak met een schuurkorrel tussen P240 en P320. Dit houdt niet in dat de bestaande verf wordt verwijderd. Het is gewoon een kwestie van het creëren van de juiste hechtingsomstandigheden voor de primer en filler.
Hoewel fillers direct op metaal kunnen hechten, raden we altijd aan om eerst een dunne laag metaalhechtingspromotor en anti-corrosieprimer aan te brengen, verkrijgbaar in een blik of spuitbus.
B/ Breng de vulstof aan, gemengd met de verharder. De gemengde vulstof moet snel worden aangebracht, omdat deze zeer snel uithardt. Het is belangrijk om het oppervlak goed glad te maken en een te dikke laag te vermijden, wat leidt tot meer schuurwerk.
C/ Schuur met korrel P320 en een schuurblokje. Wij adviseren schuren met water. Het is essentieel om met een vlak schuurblokje te schuren voor een vlak en egaal oppervlak. Spoel het oppervlak na het schuren af met water om eventuele schuurresten te verwijderen.
2/ Hoe repareer je een kras op de carrosserie van je auto?
Dit is de stap die volgt op het aanbrengen van de vuller.
Bij het behandelen van krassen van minder dan 0,5 mm diep is het niet nodig om eerst vuller te gebruiken.
Breng een vullende primer aan met de laagdikte die nodig is om de oneffenheden te bedekken. Laat de primer volledig drogen (2 uur bij 20 °C). Schuur met een schuurblokje met een schuurkorrel van P500.
Gebruik voor alle toepassingen van matte of direct glanzende basislakken nooit schuurkorrels hoger dan P500 om een goede hechting te garanderen. Nogmaals, nat schuren zorgt voor langere schuurtijden met hetzelfde papier en voorkomt oververhitting.
3/ Voorbereiding van de steun
Om de verf te kunnen verwerken, moet het oppervlak perfect glad zijn en vrij van microgaatjes of microkrasjes. In de schilderkunst is een perfect gladde ondergrond belangrijk. Een gladde ondergrond betekent een geschuurd oppervlak, vrij van vocht, vuil, stof, vet of siliconen.
Sommige onzichtbare verontreinigingen kunnen defecten veroorzaken die zichtbaar worden nadat de verf is aangebracht. Daarom is het raadzaam om een ontvetter te gebruiken. De ontvetter wordt aangebracht met een schone doek en moet snel worden verwijderd met een andere schone doek, voordat deze verdampt.
De laatste stap, vlak voor het schilderen, is het afnemen van het oppervlak met een kleefdoek, speciaal ontworpen om stof op te vangen. Deze kleefdoek moet voorzichtig en zonder te forceren met het gewicht van uw hand worden aangebracht.
4/ De verf
Verf wordt aangebracht met een spuitbus of spuitpistool, waarbij van links naar rechts en van rechts naar links wordt gedraaid, op een vaste afstand van het oppervlak (10-15 cm) en altijd in een hoek van 90° ten opzichte van het oppervlak.
Het is belangrijk om te werken in een schone omgeving, met voldoende ventilatie, een lage luchtvochtigheid en een gematigde temperatuur, tussen 15 en 25 °C.
Er zijn twee verfsystemen: twee-lagenverf (matte basis die afgelakt moet worden) en polyurethaan afwerkverf (directe glans).
A/ Tweelaagse verf 1C
Twee lagen betekent twee stappen: verf + vernis.
Dit type verf vertegenwoordigt tegenwoordig meer dan 95% van de auto- en motorlakken.
Deze verf kan een oplosmiddelhoudende hydro-based formule zijn. Hij wordt aangebracht in 2 tot 3 lagen met een tussenpoos van 5 minuten (20 °C). Voor metallic of parelmoer lakken is het gebruikelijk om aan het einde een halve laag te spuiten. Dit type verf is eencomponent en droogt zeer snel dankzij verdamping aan de lucht, in 30 minuten.
Het is belangrijk om ze te vernissen voordat ze volledig droog zijn om te profiteren van de directe hechting die bekend staat als "nat-in-nat".
B/ 2C Direct Glanslak
Dit type verf is tweecomponentenverf. Het wordt gemengd met een verharder en moet gedurende een beperkte tijd (potlife) worden gebruikt. Het droogt en hardt uit door polymerisatie.
Het vormt een glanzende, duurzame toplaag en mag niet worden afgelakt.
Tweecomponenten hoogglansverf moet in twee glanzende lagen worden aangebracht, met een tussenpoos van 10 minuten.
5/ Vernissen
Deze laatste afwerkingsfase is alleen van toepassing op tweelaags systemen. Blanke lak is een glanzende, transparante lak die de lak een esthetische uitstraling geeft en, belangrijker nog, bestand is tegen slijtage, verwering en koolwaterstoffen. Het beschermt de lak en de carrosserie.
Blanke lak is altijd een tweecomponentenproduct (blanke lak en verharder).
Het wordt altijd in twee glanzende lagen aangebracht, met een tussenpoos van 10 minuten.
Blanke lak is ongetwijfeld de meest delicate stap. Het geheim van een mooie, glanzende, onberispelijke blanke lak is het aanbrengen van de juiste hoeveelheid op het oppervlak. Wanneer de lagen te dun worden aangebracht, kan er een "sinaasappelhuid"-effect of een gebrek aan glans ontstaan. Omgekeerd, wanneer de lagen te dik worden aangebracht, kunnen er druppels ontstaan. Wanneer de gebreken te ernstig zijn, schuur ze dan na 24 uur met water en schuurpapier met korrel 500 of 800 en breng vervolgens een nieuwe laag vernis aan.
De vernis moet binnen enkele tot 24 uur volledig drogen voordat deze in gebruik wordt genomen.
6/ Kunststof carrosserieën en stroomlijnkappen
Het kan nodig zijn om 1 tot 2% van een verzachtend additief toe te voegen aan de toplaag van flexibele kunststofonderdelen. Toevoeging van dit additief aan bumperblanke lakken verbetert de weerstand tegen steenslag.
Toevoeging van dit additief aan matte basislakken onder de blanke lak is optioneel, omdat deze van nature flexibel zijn.
Het voorbereiden van kale kunststofoppervlakken is een speciaal proces, omdat hechting op kunststof vaak zeer moeilijk te bereiken is. Er zijn speciale technieken en specifieke primers beschikbaar voor het voorbereiden van kunststof. Over het algemeen zijn alle kunststof carrosserieën van motorfietsen en auto's al gespoten en vereisen ze geen speciale voorbereiding.
7/ Aanvullende informatie
De mengsels
Het is erg belangrijk om spuitverf goed te schudden voor gebruik en verf in blikken grondig te roeren met een liniaal.
Het mengen met verdunner is vrij en bij benadering. Verdunning maakt het mogelijk om de verf nauwkeurig aan te passen en kan worden gedaan op basis van de voorkeuren van de schilder, de spuitmondgrootte en de omgevingstemperatuur. Er zijn verschillende verdunningssnelheden die overeenkomen met de verdampingssnelheid, aangepast aan de seizoenen.
Het mengen van verdunners gebeurt op volumebasis. Het mengen met verharders moet nauwkeuriger zijn. Het is belangrijk om de instructies op het technisch informatieblad strikt te volgen.
Over het algemeen kan het mengen met verharders op volumebasis of op gewichtbasis worden gedaan.
Potleven
Dit heeft betrekking op de houdbaarheid en het mogelijke gebruik van de gemengde verf. Voor ééncomponentverven legt het toevoegen van verdunner geen verplichte houdbaarheidsdatum op. Verdunde verf kan daarentegen enkele maanden of zelfs jaren bewaard worden.
Voor tweecomponentenverven is het belangrijk om de houdbaarheidsdatum in acht te nemen, die varieert van 15 minuten tot 2 uur, afhankelijk van het product. Het is daarom belangrijk om de verharder 5 minuten voor gebruik aan de verf toe te voegen en alleen de benodigde hoeveelheid product te mengen.
Drogen
De droog- en uithardingstijden zijn afhankelijk van het product, de dikte en de omgevingstemperatuur. Bij ééncomponentverven is het belangrijk om de droogtijd in de gaten te houden, omdat deze eerst met een vernis moeten worden afgelakt voordat het oppervlak droogt. Dit duurt 30 minuten bij 20 °C. Bij tweecomponentenverven, of vernissen, is de droging vaak langzamer en kan variëren van 1 uur tot 24 uur.
De wachttijd tussen de lagen is een belangrijk punt om te respecteren. Deze wachttijd zorgt ervoor dat het oplosmiddel kan verdampen en voorkomt tevens druipen. "Stofvrij" drogen verwijst naar een oppervlaktedroge verf. "Volledig" drogen verwijst naar de gebruiksklare tijd van de verf, waarbij de verf voor 90% is gedroogd en uitgehard.
Alle verven kunnen na volledige droging worden geschuurd om te worden afgedekt.
Complete auto-, motor- en fietslaksets
Vernis en afwerking
Aanvullende producten voor carrosserieverf
Soorten carrosseriekleuren
Primer of carrosserieprimer
Epoxylak voor velgen
Hoe de carrosserie voorbereiden vóór het lakken?
Hoe bereik je een matte of satijnen afwerking van de carrosserielak?
RAL-kleur - RAL-verf