Technieken voor het verven van helmen: specificaties en tips
De praktijk van spuitverf en de kunst van het personaliseren van voertuigen en objecten is een spannend vakgebied: het schilderen van een motorhelm is een van deze mogelijkheden en we willen dit graag met u verkennen door hier de belangrijkste specifieke kenmerken van de technieken die op helmverf worden toegepast te presenteren.
Samenvattend vind je hier alle stappen voor het beschilderen van een helm. In het onderstaande artikel presenteren we stap voor stap alle details en tips voor het succesvol beschilderen van een motorhelm. Dit artikel is geen vervanging voor oefening, maar het zal je zeker helpen.
Stap 1 ► Maskeren en beschermen
Stap 2 ► Schuren en lijm verwijderen
Stap 3 ► Aanbrengen van een plamuur of primer, drogen en vervolgens schuren
Stap 4 ► Aanbrengen van verf en decoraties
Stap 5 ► Maskeren en sjabloneren
Stap 6 ► Vernissen
Vraagt u zich af welk type verf geschikt is voor motorhelmen? We beantwoorden deze vraag uitgebreid in de laatste alinea. Kortom, alle oplosmiddelhoudende of "watergedragen" verven die wij aanbieden, zijn geschikt voor het spuiten van helmen op maat.
Ontdek onze AIRBRUSH VERFASSORTIMENTEN
HIKARI RCGlanzend Acryl
STARDUST PRO WPU Mat Acryl
GRAPHIC Airbrush Verf op Oplosmiddelbasis
Hoe verf je een helm? De 3 voorbereidende stappen
Hulpmiddelen voor het personaliseren van een helm:
Het is mogelijk om decoraties, logo's en gekleurde strepen te creëren met een airbrush met de grootst mogelijke spuitmond. Het is echter lastig om al het helmdecoratiewerk met een airbrush te voltooien: de primers zijn veel te dik en het lakken moet met een spuitpistool worden gedaan om het goed te doen. Vernis moet dik genoeg worden aangebracht om een glanzende afwerking te bereiken, en een airbrush spuit niet genoeg materiaal.
We raden daarom aan om een spuitpistool, zoals een minispuitpistool, te gebruiken voor (een deel van) het helmdecoratiewerk.
Carrosserie-verbruiksartikelen voor het decoreren van een helm
♦ plaklijnen en papierlijmen, of transparante plakfolie
♦ het scalpel en het klevende kussentje
♦ schuurvellen en schuursponzen
Stap 1 ► Maskeren en beschermen
De verschillende schuur- en verfklussen kunnen alle stoffen, schuim- en rubberen onderdelen vervuilen en vlekken geven. Bescherm vóór het verven van een helm alle delen die niet door de verf aangetast mogen worden met afplaktape.
In plaats van traditionele gele tape raden wij aan om flexibele PVC-lijmlijnen aan te brengen, waarmee u alle contouren en rondingen van de helm gemakkelijker en nauwkeuriger kunt volgen. Bovendien zijn deze lijnen bijzonder gemakkelijk te verwijderen en zeer duurzaam. Het plakpapier wordt op deze lijnen aangebracht en het overtollige papier wordt met een scalpel weggesneden.
♣ Deze lijm- en beschermlaag moet mogelijk worden herhaald, omdat het onzeker is hoe goed deze beschermlagen zullen houden bij het aanbrengen van meerdere verflagen op een helm, evenals bij nat schuren.
♣ Het is niet aan te raden om gedurende het hele verfproces dezelfde beschermlaag te gebruiken. Er worden namelijk meerdere lagen aangebracht over een periode van meerdere dagen. De verflagen zullen op de lijm uitharden en het zal onmogelijk zijn om deze te verwijderen zonder de verf in stukken te scheuren. Het is daarom aan te raden om de beschermlaag na ongeveer 3 verflagen te vervangen.
Stap 2 ► Schuren en verwijderen van lijm
Voordat de helm wordt geverfd, is schuren een essentiële stap met twee doelen: het perfectioneren van het oppervlak en het garanderen van de hechting.
Schuren mag alleen met een korrelgrootte tussen P320 en P500, nooit lager (om krassen te voorkomen) en nooit hoger (om de hechting te garanderen).
Bij het schuren is het belangrijk om te begrijpen dat het om oppervlakkig schuren gaat en dat er nooit tot op het plastic wordt geschuurd.
Er zitten lijmresten op de helmen, met name onder de vernis. Het is essentieel om deze te verwijderen door de vernis te schuren en vervolgens een heteluchtpistool te gebruiken om ze gemakkelijker los te maken met de punt van een scalpel.
Schuren met schuurpapier met korrel 320 helpt om eventuele niveauverschillen zoveel mogelijk te egaliseren.
Stap 3 ► Primer aanbrengen, laten drogen en vervolgens de helm schuren.
Met een primer kunt u de perfecte oppervlaktecondities creëren voordat u met het verfproces begint. Primer is een dik, gemakkelijk te schuren product dat een laag vormt die dik genoeg is om alle kleine oneffenheden in het oppervlak op te vullen en te egaliseren.
Dit product is natuurlijk niet bedoeld om volledig op de helm te blijven zitten. Het is aan te raden de dikte zo klein mogelijk te houden tijdens het schuren.
Het schuren van een helm, die een bolvormig oppervlak heeft, doe je niet met een schuurmachine of schuurblokje. Dit is een klus die met de hand moet worden gedaan. We raden altijd aan om nat te schuren in plaats van droog te schuren om verhitting, rondvliegend stof en voortijdige verstopping van de schuurvellen te beperken.
Na het schuren spoelt u het oppervlak af, maakt u het schoon en droogt u het vervolgens af. U kunt met uw hand over het oppervlak strijken om eventuele resterende oneffenheden te voelen.
Het is aan te raden om een neutrale en uniforme achtergrondkleur aan te brengen voordat u begint met decoreren met verschillende kleuren.
Helm-aanpassingsdecoraties en verf
Het te verven oppervlak voor een helm bedraagt minder dan 0,3 m². Dit maakt maximale detaillering en werk mogelijk op dit kleine oppervlak. Het te verven van helmen is een specialiteit die is toegeëigend door bepaalde verf die gespecialiseerd zijn in het personaliseren van motorhelmen. Klanten zijn professionele motorcoureurs en gewone burgers. De ontwerpen zijn vaak zeer complex en gevarieerd, zowel wat betreft de gebruikte technieken als het soort kleuren, speciale effecten en pigmenten.
Stap 4 ► Het aanbrengen van verven en decoraties
De gebruikte verven zijn voornamelijk "tweelaags" verven, ook wel "basislakken" genoemd. Dit zijn zeer gebruiksvriendelijke ééncomponentverven die drogen en uitharden door verdamping.
De verfijnde ontwerpen op motorhelmen worden bereikt door het aanbrengen van meerdere lagen kleur en pigment. Elke verflaag moet volledig droog en geschuurd zijn voordat de lijm wordt aangebracht.
Schuren zorgt voor een goede hechting tussen de lagen. Schuren mag niet te grof, maar ook niet te fijn zijn. Schuren moet voornamelijk met korrel P500 worden gedaan. Als het schuren niet goed wordt uitgevoerd, is loskomen bij het verwijderen van lijm en sjablonen onvermijdelijk.
♣ Houd er rekening mee dat het schuren van bepaalde verven, bijvoorbeeld transparante verven, parelmoer- en metaalverven of kameleonverf, alleen met schuursponsjes mag gebeuren om beschadiging van de verven te voorkomen.
Stap 5 ► Maskeren en sjablonen
Dit is een kunst die creativiteit en vindingrijkheid mogelijk maakt. Elk ontwerp wordt mogelijk gemaakt door een maskeringstechniek met lijm, vaak verweven, die zorgvuldig is ontworpen en voorbereid vóór gebruik. Het aanbrengen van de verschillende lijmsoorten, zoals plaklijnen, papiertape en transparante kleeffolies, gebeurt met chirurgische precisie en wordt met een scalpel gesneden.
De ontwerpen kunnen met de hand worden getekend op transparante kleeffolies of worden gesneden met snijmachines, ook wel plotters genoemd.
Het is ook mogelijk om logostickers met een printer aan te brengen, en er zijn zelfs metallic en holografische plaklijnen.
Het komt vaak voor dat speciale, zeldzame producten, zoals bepaalde regenboogglitters of bladgoud, worden verwerkt in de artistieke compositie van de speciale verf.
Stap 6 ► Het lakken
Lakken is de essentiële stap die de 'kers op de taart' vormt, de voltooiing van alle werkzaamheden aan de helm. De lak zorgt voor glans (of een matte afwerking) en verzegelt en beschermt de helm en de lak tegen regen, slijtage en zon.
Uiteraard gebruiken we een hoogwaardige lak, een tweecomponentenlak, vergelijkbaar met de lak die vaak wordt gebruikt voor motor- en autocarrosserieën.
Het lakken gebeurt in twee lagen. Dit beschermt effectief alle laklagen en egaliseert tevens oneffenheden en 'trapjes' veroorzaakt door de decoraties en lijmen.
Welke verven zijn geschikt voor een motorhelm?
Er is een wijdverbreide overtuiging dat sommige soorten verf niet compatibel zijn met helmen, terwijl andere wel compatibel zijn met helmen.
Om dit punt te verduidelijken: alle professionele bodypaints en alle airbrushverven zijn compatibel met helmen.
Bij een motorongeluk krijgen hulpdiensten de opdracht om röntgenfoto's van de gewonde te maken zonder de helm af te zetten. Oudere loodhoudende verven kunnen röntgenstraling blokkeren. Moderne verven bevatten geen lood meer. Metaalverven op aluminiumbasis zijn zo dun dat ze röntgenstraling waarschijnlijk niet blokkeren. Parelmoerverven en andere kleuren blokkeren röntgenstraling niet.
Wat de garantie betreft, is het duidelijk dat zodra de helm is "aangepast" door middel van maatwerk, de helmfabrikant gemakkelijk alle aansprakelijkheid en garantiedekking kan afwijzen. Natuurlijk kan geen enkele verf een helm verzwakken.
Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motor?
Hoe verf je een quad?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een chassis?
Hoe verf je een portaal?