Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Hoe een chassi s verven ?Tutorial voor het verven van een chassis

Voici un tutoriel dans lequel nous présentons toutes les spécificités des techniques appliquées à la peinture d'un châssis, quel qu'il soit, aussi bien un châssis automobile, quad, moto, ULM ou autre. Voici donc les étapes principales qui doivent être suivies pour peindre un châssis, ainsi que les outils et les produits que nous conseillons. Nous verrons notamment les meilleures options et les différents choix qui sont possibles concernant la peinture finale du châssis.



Tutorial voor het verven van een chassis in 3 stappen
Stap 1 ► Oppervlaktevoorbereiding
Stap 2 ► Primer aanbrengen
Stap 3 ► Toplaag aanbrengen



Gereedschappen en verbruiksartikelen
Schuurmachine
Verfspuit
Schuurvellen
Schuurspons

De producten die nodig zijn om een ​​chassis te verven
Ontvetter
Mastic aluminium
Primers voor specifieke metalen*
♦ Afwerkingscoatings*

Hoe een chassi s verven ?Hoe verf je een chassis?

Stap 1 ► Voorbereiding van de ondersteuning

Een chassis is een metalen frame dat het centrale frame vormt dat de carrosserie, wielen en motor ondersteunt. Het is belangrijk om de aard van het materiaal waaruit deze essentiële dragende structuur bestaat te behouden, met prioriteit voor curatieve en preventieve behandeling tegen oxidatie.

Afbijten of overspuiten
U kunt ervoor kiezen om de bestaande coating van een chassis te verwijderen of deze opnieuw te coaten.

Om de oude lak te verwijderen, zijn er de volgende oplossingen:

→ chemisch afbijten met een verfafbijtmiddel

→ zandstralen, gritstralen

Voor een autochassis met een lak in goede staat, kan het perfect mogelijk zijn om deze opnieuw te coaten met een nieuwe lak om de beschermlaag dikker te maken en zo het metalen chassis effectief te beschermen tegen corrosie.

Wanneer het chassis zichtbaar is en u het wilt laten spuiten en kleuren met een visueel aantrekkelijke laklaag en u bent bereid om deze belangrijke werkzaamheden zelf uit te voeren, dan kan het verstandig zijn om te kiezen voor strippen of zandstralen.

Chemisch strippen

Gebruik een krachtige verfafbijt, aan te brengen met een spuitbus of spuitpistool. Laat het product inwerken en de verf oplossen. Afhankelijk van de leeftijd en de dikte van de verf is het vaak nodig om het proces te herhalen met meerdere lagen verfafbijt. Verfresten kunnen vervolgens worden verwijderd met een hogedrukreiniger.

Het gehele blootgestelde frame moet worden ontvet met een ontvetter of oplosmiddel, met behulp van een schuurspons en absorberend papier.

Controleer de staat van de verf

Bij directe toepassing over de oude verflaag is het raadzaam de oude basislaag zorgvuldig te onderzoeken op beschadigde plekken. Eventuele gebarsten, afgebladerde of kwetsbare verflagen dienen te worden afgeschraapt met een staalborstel of spatel. Schuur de gehele omliggende oppervlakte tot op het metaal.

Het is essentieel om te zoeken naar plekken waar corrosie kan optreden. Deze metaalconditie kan zich zelfs na het overschilderen en opnieuw coaten ontwikkelen. Het is belangrijk om alle roest te verwijderen door te schuren.

Repareer het chassis

Laswerk kan worden uitgevoerd en kleine reparaties kunnen indien nodig met plamuur worden uitgevoerd. Aluminiumplamuur wordt gebruikt op metalen frames.

Schuren en ontvetten

Of het metalen chassis nu blank of geverfd is, in beide gevallen is het noodzakelijk om het te schuren met schuurpapier P320 om een ​​perfecte hechting te garanderen van de primer of verf die u wilt aanbrengen.

Na het schuren moet het oppervlak worden gereinigd, met name met een ontvetter, om verontreinigingen te verwijderen die met het blote oog onzichtbaar zijn, met name vetresten.

Hoe verf je een chassis ?Stap 2 ► Primer aanbrengen op het chassis

Deze primerlaag heeft een dubbele functie: hij hecht op blank metaal en beschermt het tegen corrosie.

De primer heeft dus zowel een hechtings- als een beschermende functie. Er bestaan ​​primers met een algemene functie, namelijk hechting en egalisatie, maar het zijn geen specifieke primers en daardoor is hun beschermende werking veel minder.

Het is beter om twee soorten primers over elkaar aan te brengen als u een chassis wilt egaliseren.

⚠ Er zijn ferro- en non-ferrometalen: voor elk van deze twee metaalsoorten mag niet dezelfde primer worden gebruikt:

AS801 Metaalprimer: Deze primer is verkrijgbaar in wit of zwart en is zeer effectief op alle ferrometalen, zoals staal. Hij wordt in twee lagen aangebracht en droogt zeer snel.

P714 Aluminiumprimer: Dit is een "WASH" ​​primer die effectief is op veel metalen en voornamelijk wordt gebruikt op aluminium. Hij is ook verkrijgbaar in wit, grijs of zwart. Hij wordt in twee lagen aangebracht en droogt snel.

BESA F294 primer: een hoogwaardige tweecomponentenprimer voor de industrie. De epoxyformule is zeer effectief op de meeste metalen en biedt langdurige bescherming tegen de meest extreme slijtage.

Drogen en afdekken van de primer

Het is aan te raden te wachten tot de primer volledig droog is voordat u verdergaat met de rest van de werkzaamheden. Zodra de primer volledig droog is, zal deze verder uitharden en zal de hechting geleidelijk toenemen, tot een maximumniveau na enkele dagen.

Voordat de laatste verflaag wordt aangebracht, moet de primer worden geschuurd. Het is namelijk niet mogelijk om over een primer heen te schilderen zonder eerst de nodige voorwaarden te creëren voor een goede hechting.

→ Schuren kan met schuurpapier P400 of P500 of een groene schuurspons. Direct na het schuren reinigen met ontvetter en een schone doek om vingerafdrukken en schuurresten te verwijderen.

Stap 3 ► Aanbrengen van de topcoating

Er zijn drie belangrijke opties voor een prachtige chassislak.

Optie 1/ Directe glanslak: De mooiste optie

Dit is een zeer duurzame, hoogglanzende aflak. Dit product wordt geleverd als complete set, inclusief aflak, verharder en verdunner. Het is dus een tweecomponenten polyurethaanproduct.

Dit is een hoogwaardige afwerking, die veel wordt gebruikt op vrachtwagencarrosserieën en alle oudere auto's. Dit type lak garandeert een zeer lange levensduur en perfecte bescherming van het chassis tegen alle soorten water of chemische spatten, evenals tegen kou, hitte en slijtage.

Deze lakken, ook wel "directe glans" genoemd, zijn eenvoudig aan te brengen met een spuitpistool. Twee lagen worden aangebracht met een tussenpoos van 10 minuten.

Er is een nog duurzamere variant (2C polyester polyurethaan) die wij aanbieden onder de naam Hi-Gloss zwarte lak.

Er is een zwart-witte versie in een 2C blik of spuitbus en ook een versie die we kunnen inkleuren volgens elke kleur uit de RAL- of PANTONE-kleurenwaaier: dit is de PU-lakkleur op aanvraag.

Hoe verf je een chassis ?Optie 2/ de RAPTOR: De weerstandsoptie

Dit is een uniek, ultrasterk en ultradik product, dat doorgaans wordt gebruikt voor het verven van chassis en 4x4-bedverven.

RAPTOR-coating is zwart en zo dik dat er een Blaxon-spuitpistool voor nodig is. Het is een tweecomponenten epoxyproduct. Het wordt geleverd in een complete set, waardoor het praktisch en gebruiksvriendelijk is.

Naast de opmerkelijke sterkte en duurzaamheid hecht het vrijwel overal en kan het een buitengewone dikte van enkele millimeters aanbrengen zonder risico op druipen.

Wij bieden RAPTOR aan in een transparante versie, zodat u het dankzij onze geconcentreerde verf in de gewenste kleur kunt verven.

Optie 3/ Speciale effecten afwerkingen: de optie “Aangepast”

Bij het verven van een Quad, motor of ander voertuig met een zichtbaar chassis spuiten, is het mogelijk om de decoratie van het chassis te integreren met de lak op de kuip.

Dit betekent dat het mogelijk is om parelmoerverf, metallic verf, snoepverf of zelfs kameleon- of fluorescerende verf aan te brengen op de buisvormige oppervlakken van het chassis. Dit is het proces:

A/ Baseren

Het is noodzakelijk om de achtergrond zorgvuldig voor te bereiden door een primer (wit of zwart) aan te brengen, afhankelijk van de speciale effectverf die u wilt aanbrengen, en te schuren met schuurpapier P500.

Witte achtergrond: fluorescerende verf, lichte of heldere parelmoerverf, fosforescerende verf

Zwarte achtergrond: kameleonverf, metallic verf, donkere parelmoerverf

B/ Verf

De verf wordt met een spuitpistool in meerdere lagen aangebracht totdat de ondergrond bedekt is en de optimale kleur is bereikt. Het spuitpistool moet uiteraard op een smalle spuitstraal worden ingesteld om verf te besparen.

Het is zeer belangrijk om over te gaan tot de vernisfase voordat de verf volledig droog is, om een ​​goede hechting van de twee lagen te garanderen, wat essentieel is voor een lijst.

C/De vernis
De vernis beschermt de lak en zorgt bovendien voor glans.
Wij gebruiken een 2K acryl-polyurethaan carrosserielak.
Het is raadzaam om de instructies strikt op te volgen en u te beperken tot de twee glanslagen die voor de meeste lakken worden aanbevolen. Het is niet aan te raden om meer lagen aan te brengen of een dikke laag op het chassis aan te brengen, want hoe dikker de laag, hoe groter het risico op barsten en afbladderen bij een botsing.

Chassis kunnen meer blootgesteld worden aan spatten en schokken. Het kan verstandig zijn om een ​​zeer klein percentage flexibelmakend additief aan de lak toe te voegen. Een te harde lak kan gevoeliger zijn voor barsten, terwijl een zachtere lak beter in staat is om schokken te absorberen zonder te barsten.

Ons technische ondersteuningsteam staat klaar om al uw vragen te beantwoorden (tech@Stardustcolors.com).

Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motor?
Hoe verf je een helm?
Hoe verf je een quad?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een portaal?

Menu

Settings