Technieken voor het verven van boten: onderhoud, antifouling en maatwerk
Het is mogelijk om een boot te verven met verf op maat of met speciale effecten. Om u te helpen uw boot te verven met een verf op maat, vindt u hier een tutorial in zes stappen met alle details over de technieken die worden toegepast op de verf van de verschillende onderdelen van de boot, van onderhoud tot het aanbrengen op de ondergedompelde delen, primers en mastiek, antifouling (stappen 1 tot en met 3) en het aanbrengen van lagen decoratieve verf op het bovengedompelde deel (stappen 4 tot en met 6).
Ondergedompeld deel
Stap 1 ► Reinig, schraap en schuur de romp
Stap 2 ► Bereid het oppervlak van de romp voor: breng primer en kit aan
Stap 3 ► Verf de antifouling
Het opgekomen deel
Stap 4 ► Ondergrond voorbereiden en gronden
Stap 5 ► Verf en decoraties aanbrengen
Stap 6 ► De afwerklak aanbrengen
♣ De benodigde apparatuur en producten om een boot te verven
Om uzelf te beschermen tegen vuil, maar ook tegen oplosmiddelhoudende verf (een gevaarlijk product), raden wij u dringend aan een verfoverall, nitrilhandschoenen, een veiligheidsbril en een verfmasker te dragen.
Les consommables et équipements
♦ Schuurpapier P220, P320, P500 (Aantal korrels per vierkante centimeter)
♦ Groene schuurspons
♦ Plamuurspatel
♦ Verfpistool en verfroller
♦ Maskeringslijmen
♦ Kleefkussen
De producten
♦ Anti-corrosie primer
♦ Stopverf
♦ Ontvetter
♦ Reinigingsverdunningsmiddel
♦ Keramische vernis
Hoe verf je op een boot? De 3 stappen voor de ondergedompelde fase
Stap 1 ► Maak de romp schoon, schraap en schuur hem
Zodra de boot uit het water is en op de helling staat, is de eerste stap bij het schilderen het reinigen. Deze voorbereiding is een essentiële stap die met de grootste zorg moet worden uitgevoerd om de hechting van de verf op de romp van de boot te optimaliseren.
► Schuur eerst de romp over het gehele oppervlak dat opnieuw moet worden geverfd. Het doel van deze stap is om een perfecte hechting te garanderen met de verschillende aan te brengen coatings. Gebruik een schuurmachine of schuur met de hand met een schuurblokje.
♣ U kunt een schuurspons of een schuurvel gebruiken. De schuurkorrel is afhankelijk van het product dat u aanbrengt: raadpleeg het technische gegevensblad van de primer (meestal P320), plamuur (meestal P220) of antifoulingverf (meestal P320).
♠ Gebruik altijd water bij het schuren: dit heeft verschillende voordelen, waaronder het gemak van het schuren, het voorkomen van verstopping van het schuurpapier en het direct verwijderen van schuurresten. Zo is het te verven rompoppervlak na droging vrijwel schoon.
► Schrapen, schuren, verwijderen: het is belangrijk om het hele oppervlak te inspecteren, van boeg tot achtersteven, om plekken te identificeren waar de verf afbladdert (blaasvorming), plekken waar de verf beschadigd is, of om vuil en eventuele zeeresten op de rompverf te detecteren. Controleer zorgvuldig de staat (speling, corrosie, enz.) van de verschillende componenten onder de romp van de boot, waaronder het roer, de roerbus, de motorkoelcircuits, de schroef, de schroefas, de anode, enz.
► Spoel af met schoon water, of zelfs zeepsop of een beetje afwasmiddel. Laat het vervolgens drogen.
Stap 2 ► Bereid het rompoppervlak voor: breng de primer en kit aan
Oppervlaktevoorbereiding bestaat voornamelijk uit:
→ het aanbrengen van een anticorrosiemiddel om het metalen oppervlak te beschermen
→ het egaliseren, vullen van gaten en scheuren
Gebruik op gietijzeren kieldelen een hoogwaardige primer om zowel te hechten aan dit specifieke metalen oppervlak als oxidatie (roest) te voorkomen en te genezen.
Voor een uitstekende werking op alle soorten metaal raden wij de aluminium/zink 714 primer aan, die uiteraard ook werkt op alle soorten staal en gietijzer. Deze primer is met name geschikt voor aluminium rompen.
Na het schrapen en schuren kunnen er openingen, scheuren of zelfs gaten ontstaan, die moeten worden opgevuld en afgedicht met een plamuur.
De plamuur is een epoxy- of polyesterproduct dat snel uithardt wanneer de vulcomponent wordt gemengd met de katalysatorcomponent. Het moet met spatels worden aangebracht en snel worden gladgestreken. Na uitharding kan het worden geschuurd met P220 en vervolgens met P320.
Na het aanbrengen van deze hoogwaardige anticorrosieprimers en -kitten is het raadzaam een primer aan te brengen. Dit is een extra beschermlaag die onder andere zorgt voor een egaal, glad en perfect oppervlak. De primer is gemakkelijk te schuren (met P320) en droogt snel.
Wij adviseren hiervoor de P410 primer met hoge dikte te gebruiken.
♣ Voor zeer hoogwaardige bescherming van metalen oppervlakken bieden we een F294 epoxyprimer aan. Deze primer hecht op alle metalen en biedt langdurige bescherming voor alle soorten boten, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.
Het oppervlak is nu voorbereid met een gedetailleerde inspectie, anti-corrosiebehandeling en een nieuwe romp. Een grondige reiniging met een ontvetter is nu voldoende.
Stap 3 ► verf de antifouling
► De waterlijn afbakenen
Voordat u de boot met antifouling gaat verven, brengt u afplaktape aan om de te verven en de te reserveren gedeeltes te markeren.
Onze dunne PVC-lijnen zijn geschikt voor het afdekken van lange afstanden en zorgen voor een rechte lijn. Afplakken gebeurt met standaard papieren tape, die we in verschillende breedtes aanbieden (48 mm of 96 mm).
In onze categorie lijmen bieden wij al deze producten, inclusief scalpels, aan.
► Verf de boot met antifouling
Aanbrengen gebeurt over het algemeen met een roller. Lees voor aanvang van de applicatie zorgvuldig de verschillende punten in het technische informatieblad.
Respecteer de dikte, de overschildertijden tussen elke laag en de uiteindelijke droogtijd.
Het is aan te raden de lagen horizontaal aan te brengen, d.w.z. in de stromingsrichting, om de glijeigenschappen in het water te verbeteren.
Hechtingen moeten snel worden verwijderd voordat de antifouling volledig droog is.
Hoe verf je het onderwatergedeelte van een boot?
Het is mogelijk om een boot te schilderen met autolakken.
Dit is verf van de hoogste kwaliteit, niet alleen qua uiterlijk en visuele effecten, maar ook qua waterbestendigheid, vochtbestendigheid, zoutnevel en natuurlijk uv-straling. Autolak is namelijk ontworpen om permanent buiten te worden blootgesteld en minstens twintig jaar mee te gaan.
De pigmenten in autolakken zijn, op enkele uitzonderingen na, vrijwel ongevoelig voor zonlicht, waardoor ze niet verbleken of hun kleur verliezen.
In autolaksystemen worden lakken altijd gecoat met een vernis. De vernissen zijn acrylpolyurethanen, die zorgen voor maximale uv-bestendigheid zonder vergeling na verloop van tijd.
Bij het schilderen van een boot gelden exact dezelfde regels als bij het aanbrengen van autolak. De applicatiemethode gebeurt met een spuitpistool. Het is niet mogelijk om een roller te gebruiken.
Stap 4 ► Verf de primer
Een primer wordt niet alleen gebruikt om de onderkant te repareren en glad te maken. Het zorgt ook voor een consistente kleur aan de onderkant.
De kleur aan de onderkant moet specifiek worden gekozen op basis van het schilderproject dat op de boot wordt uitgevoerd. Dit geldt met name bij het aanbrengen van complexe en speciale verven, zoals parelmoerverven, metallic verven, kameleonverven, enz.
Stardust primers zijn verkrijgbaar in vijf RAL-kleuren, namelijk:
- Zuiver wit (9010)
- Drie grijstinten (7035, 7040, 4016)
- Zuiver zwart (9005)
Bestudeer de technische fiche van de verf en bepaal de gewenste kleur aan de onderkant voordat u gaat verven.
Schuren voor het verven van de boot:
Wij adviseren om schuurpapier met korrel 400-500 te gebruiken voordat u verf aanbrengt.
Stap 5 ► Verf en decoraties aanbrengen
Dankzij de vele spuittechnieken en de vele soorten verf en speciale effecten die Stardust aanbiedt, is het mogelijk om een gepersonaliseerde bootschildering te realiseren.
Hier zijn enkele voorbeelden:
A → Twee of meer verschillende kleuren naast elkaar of over elkaar heen leggen.
B → Glitter aanbrengen.
C → Metallic of kameleonverf gebruiken.
Natuurlijk wordt je creativiteit alleen beperkt door je verbeelding. In deze tutorial leggen we alleen de technische toepassingssamenvatting voor deze drie voorbeelden uit.
A ► Verf een boot met verschillende kleuren
Om een kleur op een boot te bereiken, mag u geen polyurethaanlakken gebruiken: deze producten drogen langzaam en zijn erg dik. Gebruik eencomponentverven, die zorgen voor een zeer snelle droging, optimale finesse en gebruiksgemak, met name voor decoraties en afbeeldingen.
♣ Als u de bestendigheid van deze verven wilt verhogen, kunt u altijd ongeveer 3 tot 5% polyurethaanverharder toevoegen.
Voor de verschillende decoraties wordt afplaktape gebruikt. Voordat u lijm of een nieuwe kleur aanbrengt, laat u de onderliggende laag volledig drogen (meestal 1 tot 2 uur voor volledige droging) en schuurt u deze.
Het bedekken van de verf met een andere verf kan daarom worden gedaan na het schuren (korrel P500 vereist), of met de nat-in-nattechniek (bedekken binnen 30 minuten, terwijl de verf nog plakkerig is). Het is natuurlijk niet mogelijk om adhésifs sur une surface non sèche.
B ► Verf een boot met glitter
Dit is een trend die momenteel aan populariteit wint op het gebied van gepersonaliseerde bootverf.
Glitter is een sterk reflecterend deeltje of pigment (glas of polyester). Het wordt voornamelijk pailletten genoemd vanwege de grootte (breedte), die aanzienlijk groter is dan die van parelmoer- of metaalpigmenten.
Er is een grote verscheidenheid aan glitter, verkrijgbaar in verschillende kleuren, families en maten. Als je meer wilt weten over het volledige assortiment van deze glitters, bezoek dan de categorie parelmoer en glitter.
1/ Metalflakes glitter
Dit is de mooiste optie, maar het is ook een hele klus. Metalflakes zijn polyester pailletten met een bepaalde dikte en een bepaald gewicht. Ze worden over de hele boot aangebracht om een glinsterende onderlaag te creëren. Vervolgens worden er meerdere lagen gekleurde vernis aangebracht voor een verbluffend resultaat: de kleur is helder en diep, de pailletten schitteren in alle richtingen.
♦ Primer: Zwart. Schuren met korrel 500
♦ Afdekken met vernis of bindmiddel + glitter (80 g/m²)
♦ ST6000 vernis + Candy concentraat (5%): 5 lagen
Alle applicaties kunnen worden uitgevoerd met een spuitpistool met een laagdikte van 1,4 tot 2,5 mm. ST6000 vernis wordt gebruikt omdat dit de dikste vernis is met de hoogste opbouw.
2/ De glitter in de oppervlaktelaag
Dit zijn vlokken met een lichtere dikte: Cosmic Metalflakes of Diamondflakes.
Ze worden aangebracht op het oppervlak van de vernislaag.
Het voordeel is vooral een aanzienlijke tijd- en materiaalbesparing. Bovendien kunt u elke achtergrondkleur gebruiken (rood, blauw, geel, enz.) omdat de vlokken transparant zijn.
♦ Primer: Schuur 500
♦ RAL matte basislak
♦ ST 6000 blanke lak + glitter (10-20 g/liter)
Glitter kan alleen worden aangebracht op dekkende kleuren. Niet op metallic bootlak, omdat het overlay-effect dan teniet wordt gedaan.
C ► Verf een boot met effectkleuren
De meeste verven en kleuren die op land- of luchtvaartuigen worden gebruikt, kunnen van nature ook gebruikt worden om een boot te schilderen.
Het enige agressieve element dat specifiek is voor de maritieme omgeving is zout, wat oxidatie en corrosie versnelt.
Autolakken zijn oplosmiddelhoudende polyurethaanacrylverven die maximale bescherming bieden tegen zon, water en zelfs zout. De lak beschermt alle laklagen en het oppervlak.
Vind het volledige assortiment met hier de beste autolakken.
⚠ Het wordt sterk afgeraden om lakken te gebruiken die niet goed bestand zijn tegen zonlicht (zoals fluorescerende lakken).
Het is natuurlijk mogelijk om een dikkere laag aan te brengen: een vernis moet altijd in twee lagen worden aangebracht en het wordt sterk afgeraden om meer lagen aan te brengen, omdat dit niet alleen de glans vermindert, maar ook onvolkomenheden kan veroorzaken. Om een dikkere laag aan te brengen, brengt u na 24 uur droogtijd eenvoudig twee lagen aan en schuurt u deze licht op met schuurpapier met korrel 500.
Zodra het oppervlak van de boot goed is geprepareerd, kunt u uw wensen en smaak op het gebied van kleur en speciale effecten de vrije loop laten. Er is volop keuze in de Stardust-productcatalogus.
Hier zijn enkele voorbeelden:
- metaalverven
- parelmoerverf
- kameleonverf (meerdere kleurveranderingen)
- OPAL-verven (schelpeffect)
De implementatie van deze effectverven
Aanbrengen is eenvoudig en gebeurt met een spuitpistool. Breng de verf altijd van links naar rechts aan, omdat de lagen elkaar nooit kruisen bij het spuiten van de carrosserie.
Breng eerst een primer aan in een kleur die overeenkomt met de gewenste effectlak, meestal zwart. Wit wordt gebruikt als basislaag, met name voor witte parelmoerlakken en sommige opaalkleuren.
- Zwarte primer (droog, schuur vervolgens met schuurpapier P500)
- Chameleon- of metalliclak (aanbrengen in dunne, herhaalde lagen)
- Blanke lak (direct aanbrengen binnen 30 minuten, of na volledige droging en schuren met een grijze schuurspons).
Onvolkomenheden of vuil in de laatste laag blanke lak zijn onvermijdelijk bij het aanbrengen van blanke lak buiten. Bepaalde preventieve maatregelen, zoals het besproeien van de grond, helpen om zoveel mogelijk stof in de lucht op te vangen. Het is echter nog steeds mogelijk om tot slot te polijsten voor een perfecte en vlekkeloze vernis.
Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motor?
Hoe verf je een helm?
Hoe verf je een quad?
Hoe verf je een portaal?
Hoe verf je een chassis?