Quad-verftechnieken: specificaties en tips
In onze reeks artikelen over de specifieke kenmerken van verftechnieken is hier een hoofdstuk gewijd aan de specifieke kenmerken van verf op quads. Veel quadbezitters en -liefhebbers willen hun machine personaliseren met de kleuren van hun keuze, en soms zelfs met de hand getekende ontwerpen met airbrushes of aangepaste verfafbeeldingen. Hieronder presenteren we de samengevatte techniek voor het voorbereiden van kuipdelen en verf (alle soorten decoraties) op een quad, met gedetailleerde informatie onderaan de pagina.
Hoe verf je een quad: de techniek samengevat in een paar stappen
Stap 1 ► Verwijder de kunststof kuipdelen
Stap 2 ► Verwijder de stickers met een föhn of heteluchtpistool
Stap 3 ► Ontvlam de ATV-kuipdelen met een gasvlam
Stap 4 ► Schrob de ATV-kuipdelen met een groene schuurspons en thinner
Stap 5 ► Breng een laag P230 kunststof hechtprimer aan
Stap 6 ► Breng na 2 minuten de basislaag aan
Stap 7 ► Laat drogen en schuur met P500
Stap 8 ► Breng de decoraties aan volgens de verfvoorschriften en de instructies voor de specifieke verf
Stap 9 ► Lak met 2 lagen flexibele vernis
Hoe verf je op een quad?
Als je eenmaal de specifieke kenmerken van verf-ATV's begrijpt, is het feitelijk mogelijk om elke verf of aangepaste decoratie aan te brengen (bladgoud, hydrografische transfer, snoepverf, glitter, chroom, enz.).
De belangrijkste kenmerken van verf-ATV's zijn in de eerste plaats het type oppervlak. Dit zijn voornamelijk kleine kunststof kuipdelen. En niet zomaar kunststof, maar dik polypropyleen of polyethyleen. Dit zijn bijzonder sterke en flexibele kunststoffen. Dit is hetzelfde type kunststof dat gebruikt wordt voor autobumpers. Degenen die al eens verf op PP of ST hebben geprobeerd, realiseerden zich al snel dat het erg moeilijk is om hechting te bereiken op dit type ATV-kuipdelen.
Gelukkig zijn er technieken voor het voorbereiden van kunststof die, in combinatie met een speciale primer voor PP en PE, een uitstekende hechting kunnen bieden, waardoor de schilder en decorateur hun klanten een goede hechting van de verf en de decoratie kunnen garanderen.
Het aanbrengen en gebruiken van een algemene, of zelfs gespecialiseerde, hechtingsbevorderaar voor kunststof kan geen hechting garanderen. Dit is simpelweg niet voldoende, omdat oplosmiddelen en verfsoorten uitzonderlijk moeilijk in deze kunststoffen doordringen. De voorbereiding, bestaande uit het vlammen en vervolgens wrijven met oplosmiddel, is de enige geldige techniek om een goede hechting te bereiken. Bovendien is Stardust het enige bedrijf dat een specifieke hechtingsbevorderaar voor polypropyleen aanbiedt (PP Plastic Primer: P230).
Andere specificaties van quad-verven
De kuip van een quad bestaat over het algemeen uit drie of vier delen: het voorste deel, met twee grote spatborden en een tankbeschermer; het achterste deel, dat in wezen uit twee grote spatborden bestaat; en tot slot een klein deel dat doorgaans het stuurwiel en de startmotor bedekt.
Het is mogelijk om elke soort verf op dit type oppervlak te gebruiken, aangezien het budget nooit erg hoog zal zijn, zelfs niet voor de duurste verf ter wereld, vanwege het beperkte te bedekken oppervlak. Bovendien zijn er geen beperkende wetten met betrekking tot het lakwerk van quads, die voornamelijk in de wildernis of in de woestijn worden beoefend.
Quadrijden is uiteraard offroad rijden, en het lakwerk wordt natuurlijk blootgesteld aan zware omstandigheden. Bovendien zijn de kuipen zeer flexibel (harde kuipen zouden onvermijdelijk beschadigd raken), omdat ze tot 90° kunnen buigen.
Om zowel stoten en splinters als de aanzienlijke buiging van verschillende onderdelen te weerstaan, is het belangrijk, zelfs absoluut noodzakelijk, om flexibele lakken te gebruiken. Dit vormt absoluut geen probleem voor eencomponentlakken, of het nu gaat om lakken op waterbasis, die van nature zeer flexibel zijn, zelfs na enkele maanden of jaren, of lakken op oplosmiddelbasis, die zeer dun en zeer flexibel zijn gedurende hun hele levensduur. Het probleem van barsten of breken van de lak bij het verdraaien van de kuipdelen is een van de mogelijke defecten en vertegenwoordigt een specifiek kenmerk van de technieken die op ATV's worden toegepast.
Om de lak te beschermen, wordt een carrosserielak gebruikt, en soms gebruiken sommigen "direct glanzende" polyurethaan aflakken. Al deze tweecomponentenproducten zijn gevoelig voor barsten of breken, omdat ze in de loop der tijd steeds harder en brozer worden. Zelfs als een lak de eerste weken flexibel is, zal deze na enkele maanden breken en loskomen van de basislak, zelfs bij een simpele draai of een vouw van meer dan 15 of 20°. Daarom gebruiken we een bekend additief dat specifiek is voor de technieken die op Quad worden toegepast: de weekmaker. Het is alleen bruikbaar in tweecomponentenverven en tweecomponentenlakken.
De totale droge dikte om te monitoren!
Om afbladderen of breuk te voorkomen, wat op elk niveau binnen de verschillende laklagen kan optreden, is het belangrijk om een flexibele lak te hebben. Het gebruik van ons verzachtende additief houdt de lak niet alleen flexibel, maar maakt deze ook slagvaster.
In de auto- en vrachtwagenindustrie, zoals alle lakprofessionals weten, moet een verzachtend additief aan de blanke lak worden toegevoegd om steenslag te voorkomen. Omgekeerd zijn alle zeer harde lakken zeer gevoelig voor breuk.
Er is nog een belangrijke factor om te overwegen: hoe meer lagen er zijn en hoe groter de totale droge dikte, hoe groter de kans dat de gehele lak afbladdert of barst bij impact of buiging.
Beperk daarom bij het ontwerpen van uw schilderproject het aantal lagen zoveel mogelijk en verwijder onnodige producten om een maximale dikte van 60 tot 80 micron droog te bereiken. Zo raden we af om veel primerlagen aan te brengen en niet meer dan twee vernislagen.
Enkele ideeën voor het decoreren met vlammen
Vlammen zijn een eenvoudig ontwerp voor de airbrushkunstenaar om te creëren. Voor de klant garandeert het een uniek en visueel aantrekkelijk ontwerp, terwijl het tegelijkertijd een laag budget garandeert, aangezien vlamontwerpen, ook wel "echt vuur" genoemd, relatief snel en eenvoudig te maken zijn. Dit ontwerp bestaat uit een basislaag, een paar vlammen en vervolgens een gekleurde vernis. Dit heeft als voordeel dat de totale dikte relatief laag is.
De techniek zal waarschijnlijk iedereen aanspreken, omdat de vlammen gemakkelijk kunnen worden aangepast aan de favoriete kleur van de klant. Het is mogelijk om blauwe vlammen, paarse vlammen, groene vlammen en natuurlijk rode of oranjegele vlammen te creëren.
Het is altijd interessant om het vlammenthema te combineren met een ander ontwerp, zoals bijvoorbeeld een dier of een gezicht.
Grafische decoraties op de Quads
Dit is een thema voor decoratie op maat waarvoor de schilder geen speciale tekenvaardigheden nodig heeft. Grafische afbeeldingen op maat bieden de schilder veel vrijheid en creativiteit. Dit type decoratie vindt zijn oorsprong in Californië, de bakermat van schilderkunst op maat sinds 1950.
Van eenvoudige lijnen tot gestileerde vlammen, tot verweven kleurvlakken, met schaduwen of texturen... we raden iedereen die van plan is zijn of haar ATV te decoreren aan om de tijd te nemen om op internet te zoeken naar ideeën en inspiratie. Vaak leer je door inspiratie op te doen bij professionele schilders veel over technieken en trucs.
Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motor?
Hoe verf je een helm?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een chassis?
Hoe verf je een portaal?