Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Een portaal succesvol verven – 5-stappen tutorial

hoe verf je een portaal

In deze tutorial presenteren we de specifieke technieken die gebruikt worden bij het verven van een poort, in 5 stappen. Of u nu een nieuwe verflaag aanbrengt op een nieuwe poort of deze renoveert, het is belangrijk om bepaalde technische richtlijnen te begrijpen en te volgen en te verven volgens professionele normen voor een succesvolle en duurzame afwerking.

In elke stap presenteren we de specifieke professionele producten die het meest geschikt zijn voor het verven van een poort.

Applicatiemethode:
Verfpistool, penseel, spuitbus



Les principales étapes pour peindre le portail :

Stap 1 ► Oppervlaktevoorbereiding – inspectie en schuren met P400

Stap 2 ► Aanbrengen van primer

Stap 3 ► Schuren

Stap 4 ► Aanbrengen van verf

Stap 5 ► Drogen

Tips: Metallic afwerkingen en andere speciale kleuren



Hoe verf je een portaal?

Lijst met verbruiksartikelen voor verf a Portal

Metalen borstel
Schuurpapier
Schuurspons
Schuurblok
Maskeringstape

De hoeveelheid verf die nodig is

1 liter gebruiksklaar product = 4 m².
Gezien het feit dat er twee lagen nodig zijn en een poort voornamelijk uit buisvormige oppervlakken bestaat, is het lastig om het exacte verfverbruik te bepalen, maar we schatten ongeveer 1 liter per 4 m² voor deze twee lagen.

De keuze van de verf

We laten de talloze verfopties die verkrijgbaar zijn in de winkelketens links liggen en richten ons uitsluitend op een eenvoudig en effectief product van professionele kwaliteit:

Dit is een oplosmiddelhoudende acrylpolyurethaanlak, vergelijkbaar met de lakken die op voertuigen worden gebruikt, met een buitenlevensduur van 20 jaar. Het is een "tweecomponenten" product omdat het bestaat uit de lak en de verharder.

Dit product wordt verkocht als complete set en bevat ook een verdunner waarmee u de viscositeit van het mengsel kunt aanpassen bij het spuiten met een spuitpistool.

Polyurethaanlak wordt ook wel directglanslak genoemd: het is een ideaal product om te schilderen met zowel een kwast als een spuitpistool.

Het biedt maximale weerstand tegen zon, vocht en slijtage.

Onze lak hecht direct op metalen.

→ Hier is het product "directe glanslak" in zwart en wit
→ Hier is de “directe glanslak” in alle kleuren van de RAL- of PANTONE-kleurenkaarten
→ Hier is de “direct glanslak” in matte uitvoering

Het kiezen van de verftoepassingsmethode voor een portaal

Schilderen met een spuitpistool gaat veel sneller en geeft een gelijkmatiger resultaat. Aanbrengen met een kwast kan strepen veroorzaken door de haren. Bij het schilderen met een spuitpistool spuit je de verf echter zonder het oppervlak aan te raken.

Stap 1 ► Voorbereiding van de ondersteuning voordat het portaal wordt geverfd

Het volledige oppervlak van de poort moet geschuurd worden. Dit houdt meestal in dat de oude coating verwijderd wordt. Dit is geen afbijtbewerking, maar gewoon een manier om de best mogelijke hechting voor de nieuwe verf te creëren.

→ Schuren moet gebeuren met een korrelgrootte tussen P320 en P500, handmatig of met een schuurmachine.
Voor moeilijk bereikbare plekken is het vooral handig om een ​​groene schuurspons te gebruiken.
Dek de te beschermen plekken af ​​met afplaktape.

Na het schuren moet de poort schoongemaakt, afgespoeld, gewassen en vervolgens gedroogd worden. In plaats van water en afwasmiddel, of zelfs witte azijn, kunt u, net als professionele schilders, een ontvetter gebruiken.

Onderzoek van het oppervlak

hoe verf je een portaal

Onderzoek de staat van de verf of coating van het portaal nauwkeurig:
Alle verfplekken in slechte staat moeten worden geschraapt, geschuurd en verwijderd.
Hetzelfde geldt voor plekken met afbladderende of gebarsten verf.


Het is ook belangrijk om de structuur van het portaal zorgvuldig te inspecteren, met name om corrosieplekken te identificeren. Verwijder roestplekken mechanisch met staalwol of een staalborstel. Schuur het metaal tot een gezonde staat. Het is belangrijk om te weten dat oxidatie en roest zich onder de verf zullen blijven ontwikkelen wanneer er roest achterblijft en opnieuw wordt geverfd.

Er bestaat een roestomvormer die effectief roestplekken kan neutraliseren.

Moeten we aan strippen doen?

Het is absoluut niet nodig, noch aan te raden, om het oppervlak chemisch te strippen, te schuren of te zandstralen totdat de metalen basis zichtbaar is: dit is een enorme klus en het is niet raadzaam om verf te verwijderen die in goede staat verkeert.

De oude verf moet normaal gesproken worden bedekt met nieuwe verf. Deze wordt na het schuren aangebracht om een ​​uitstekende duurzaamheid te garanderen. De oude verf helpt het metalen portaal te beschermen.



Stap 2 ► Een primer op een portaal aanbrengen

Bij het verven van een portaal is een primer alleen nodig als het om een ​​ruw metalen portaal gaat. Hoewel sommige verven ontworpen zijn om direct op het metaal te hechten, biedt geen van deze verven daadwerkelijk corrosiebescherming.

Aan de andere kant, bij het overschilderen van een eerder geverfd portaal is het niet nodig om een ​​primer aan te brengen.

Het is essentieel om te weten van welk materiaal het portaal gemaakt is. Niet alle soorten metaal hoeven bijvoorbeeld op dezelfde manier gegrond te worden.

→ Voor ferrometalen is een AS801-ferrometaalprimer vereist.
→ Voor non-ferrometalen, zoals aluminium, is een P714 non-ferrometaalprimer vereist.

♣ Op alle plaatsen waar sprake is van wrijving, slijtage of frequente beweging, is het raadzaam om het schuren te versterken tot aan het metaal en een goede laag hecht- en anti-corrosieprimer voor metaal aan te brengen als preventieve maatregel tegen roest.

Andere typen primaire kleuren

Als u op vlakke oppervlakken het oppervlak wilt afwerken, gebruik dan een dikke primer, een zogenaamde filler. Deze primer is ontworpen om te schuren en een perfect glad oppervlak te creëren.

Dit type primer is ideaal voor houten portalen.

Stap 3 ► Het portaal schuren

Deze extra schuurstap is nodig als er een primer op het gehele portaal is aangebracht. De lak heeft een geschuurd oppervlak nodig om goed te hechten.

Een verflaag kan jarenlang meegaan: dit hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de verf, maar ook en vooral van de kwaliteit van de oppervlaktevoorbereiding. De meeste afbladderingsproblemen zijn te wijten aan slecht of onvoldoende schuren.

De primer wordt geschuurd met schuurpapier P400-P500 nadat deze volledig droog is.

Voordat u de verf aanbrengt, is het raadzaam om te ontvetten en stofvrij te maken.

stap 4 ► Verf aanbrengen op een portaal

hoe verf je een portaal

De optimale omstandigheden

Het kiezen van de juiste dag om uw poort te schilderen, speelt een belangrijke rol bij het succes van uw poortrenovatieproject.

→ Kies een droge dag, met gematigde of warme (maar niet te warme) temperaturen en vooral windstil. Om stof te voorkomen, is het een goed idee om de omgeving van de poort nat te maken door water op de grond te spuiten om het stof te neutraliseren.

→ Bij koude temperaturen (in de schilderswereld verwijst dit naar temperaturen onder de 15 °C) is het raadzaam om een ​​snelwerkende verdunner of zelfs een snelwerkende verharder te gebruiken (bij het schilderen met polyurethaanverf). Bij temperaturen onder de 5 °C kunt u schilderen beter vermijden, omdat de verf zo langzaam droogt dat druipen onvermijdelijk is.

Het mengen van de polyurethaanlak.

Dit is een product waarvan het drogen en verharden niet door lucht of verdamping plaatsvindt, maar door een chemische katalysereactie.

Mengen doe je met behulp van een weegschaal of maatbeker. Het is in feite heel goed mogelijk om het mengsel op gewicht of op volume te maken.

Meng 1000 delen lak met ongeveer de helft (500 delen) verharder.

Goed roeren en 5 minuten laten staan.

⚠ Let op! Nadat u de verharder en de lak hebt gemengd, heeft u 60 minuten de tijd om het product te gebruiken. Dit wordt mengtijd of "potlife" genoemd.

Het is daarom noodzakelijk om niet meer en niet minder te mengen dan de benodigde hoeveelheid.

Lak aanbrengen op het portaal

In principe moet je twee glanslagen aanbrengen.

Het is niet aan te raden om meer dan twee lagen aan te brengen, omdat dit onnodig is en de glans kan beïnvloeden.

Je kunt een roller gebruiken, maar de beste applicatiemethode is met een spuitpistool. Je kunt ook spuitbussen (met een ronde spuitmond) of een kwast (in schildersjargon een kwast genoemd) gebruiken.

Ongeacht de applicatiemethode moet direct hoogglanslak altijd in twee lagen worden aangebracht. Het is noodzakelijk om voldoende tijd tussen deze twee lagen te laten. Je kunt de tijd verkorten bij warm weer en verlengen bij koud weer.

Ook bij gebruik van een kwast moet de tijd tussen de twee lagen verlengd worden: de eerste laag moet halfdroog zijn voordat deze wordt bedekt.

Bij gebruik van een pistool:

De tijd tussen twee lagen moet 10 minuten zijn: als de spuitmond groot en complex is, kan het langer duren om de eerste laag aan te brengen, en dat is prima. Vermijd in ieder geval 30 minuten wachten met het aanbrengen van de eerste laag.

Op verfspuiten zit een draaiknop waarmee je het spuitpatroon kunt aanpassen: door de spuitmond in een puntig patroon te zetten, bespaar je verf en kun je direct op de spuitmonden richten.

Let op: als je een mooie, glanzende, druppelvrije afwerking wilt, houd je spuitpistool dan rechtop en loodrecht op het oppervlak en pas je de snelheid aan – niet te snel, niet te langzaam.

Stap 5 ► Drogen van polyurethaanlak op een portaal

hoe verf je een portaal

⚠ Let op! Verwijder lijm voordat de lak volledig droog is: over het algemeen mag u niet langer dan 30 minuten wachten met het verwijderen van lijm.

Polyurethaanlakken bieden een zeer hoge hardheid, maar een relatief lange droogtijd:
Kleefkracht: 30 minuten
Handdroog: 1,5 uur
Volledig droog: 12-24 uur
Klaar voor gebruik: 24 uur
Maximale hardheid: 7 dagen

Het is mogelijk om een ​​versnelde uitharding te bereiken met een snelle verharder, maar dit kan de glanskwaliteit beïnvloeden.

Kleuren voor portalen: metaalafwerkingen en andere speciale kleuren

Parelmoer metallic verf zorgt voor een prachtige afwerking van poorten. Deze verf vereist alleen wat meer werk, inclusief een extra stap: de eindvernis.

Ze zijn zeer eenvoudig aan te brengen en er is een ruime keuze aan verf met zeer aantrekkelijke visuele effecten in de categorie metallic verf.

Over het algemeen is het eerst nodig om een ​​effen achtergrond te hebben, die wordt verkregen door het vooraf aanbrengen van een zwarte primer (voor de meeste metaalkleuren) of wit (met uitzondering van de parelmoerkleur).

Verder moet u weten dat u met een kwast kunt schilderen. De beste resultaten worden echter bereikt met spuitverf.

Metallic kleuren kunnen over het algemeen niet worden geproduceerd in een tweecomponenten glanzende polyurethaanversie: de langzaam drogende eigenschappen van deze lakken bevorderen de beweging van de metaalpigmenten op een poort. Daarom bieden wij metallic lakken aan in een ééncomponentformule, die direct droogt en direct kan worden afgelakt met een blanke lak voor auto's.

Hoe verf je een auto?
Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motorfiets?
Hoe verf je een helm?
Hoe schilder je een quad?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een chassis?

Menu

Settings