Gouden regels voor het voorbereiden van het oppervlak vóór het schilderen
Of het nu gaat om carrosserieverf of het schilderen van gebouwen, schilders weten het maar al te goed: het geheim van een succesvolle schilderklus is oppervlaktevoorbereiding. Zelfs als twee lagen verf in minder dan 5 minuten worden aangebracht, is dat 10 keer meer tijd die wordt besteed aan het voorbereiden van de carrosserie.
Als u deze paar regels volgt, bespaart u zich een hoop problemen!
De voorbereiding van het carrosseriewerk vormt de basis van de regels van de schilderkunst:
1/ Het voorkomen van verfreacties en defecten in de carrosserie
Als u schildert op een ondergrond die niet "deugdelijk" is, ontstaat er een zichtbaar defect (vlek, bobbeling, enz.), een gebrek aan hechting of zelfs een "weigering": Om verrassingen te voorkomen, mag u niet schilderen of primeren op:
- stoffig of vuil oppervlak
- een oppervlak waar vocht, vettige resten (bijvoorbeeld vingerafdrukken), lijm of siliconen aanwezig zijn
- aanwezigheid van roest of onstabiele fondsen.
De onderkant moet daarom worden gedroogd, ontvet met een ontvetter en afgestoft met kleefpads.
2 / Primers
Identificeer en beoordeel eerst de ondersteuning:
Is de steun al geverfd?
> In dit geval is schuren nodig om de grip te creëren. Dit kan droog of nat* gebeuren, met de korrel die op het technische informatieblad van de aan te brengen verf wordt aanbevolen. Met de hand op gebogen oppervlakken, met een schuurblokje op vlakke oppervlakken.
Voor het schuren van lastige plekken kunt u een schuurspons gebruiken.
* Nat schuren zorgt voor beter schuren zonder verhitting of verstopping
Let op: zorg ervoor dat de oude geschilderde achtergrond van goede kwaliteit is, niet afbladdert en compatibel is met de verf die u eroverheen aanbrengt. Bij twijfel: schrapen, schuren en gronden.
Is de ondersteuning ruw/kaal*?
een ruw substraat is een kaal materiaal, bijvoorbeeld een tot op de basis gestript of geschuurd lichaam: plaatwerk
Over het algemeen geldt dat alle ruwe materialen niet geschilderd mogen worden zonder eerst een grondlaag te hebben aangebracht.
> glas, beton, ijzer, aluminium, chroom, glas, kunststoffen
Garandeer goede hechting met een hechtprimer:
Wat is het type metaal, type kunststof of materiaal?
Het is belangrijk om een hechtprimer aan te brengen die bij het materiaal past, zodat de verf niet na een maand afbladdert!
Een anticorrosieprimer voor ijzer en staal kan niet worden gebruikt op aluminium of andere non-ferrometalen.
Het aanbrengen van alleen een primer garandeert niet dat de verf goed hecht!
Als we bijvoorbeeld een hechtprimer voor kunststof op het kunststof aanbrengen zonder dat we ook enige voorbereiding hebben gedaan, zal de hechting nagenoeg 0 zijn.
Op kunststoffen moeten verschillende voorbereidingsfasen worden uitgevoerd (ontvlambaar, sponsschuren, statische elektriciteit verwijderen, ontvetten), op metalen moet deoxidatie (roest verwijderen door schuren) en ontvetten worden uitgevoerd, op non-ferrometalen of zelfs beton moet soms worden geëtst met een zuuroplossing.
De onderkant moet glad en perfect zijn, zonder onvolkomenheden.
Op geverfde oppervlakken in goede staat is licht schuren met een fijnkorrelig schuurmiddel (P800) voldoende.
Op bekraste of beschadigde oppervlakken vult u met vulmiddel en oppervlakte fijne defecten met een primer (vulmiddel), daarna schuren met schuurpapier (P320 of 400).
Verificatie:
- visueel, om te controleren op eventuele gebreken
- met de blote hand voelen of het oppervlak onvolkomenheden vertoontn
Ontvetten:
Met een ontvetter verwijdert u lijmresten of onzichtbare vetvlekken. Dit dient u te doen met een vochtige doek. De ontvetter dient u direct te verwijderen met een droge doek, voordat deze verdampt. Deze zal het oppervlak namelijk verontreinigen.
Vlak voor het verven:
Het oppervlak is perfect en schoon, gegrond, geschuurd...
De laatste stap voordat je begint met het verven van de carrosserie is het afstoffen met een kleverige pad, zonder druk uit te oefenen, en een beetje perslucht.
Accessoires:
De schuurkoffer
De voorbereidingskit
Complete verfsets
Vernissen en afwerkingen
Aanvullende producten voor carrosserieverf
Soorten carrosserieverf
Primers of carrosserieprimers
Epoxyverf voor velgen
Hoe repareer ik krassen op de carrosserie van een auto?
Hoe u uw carrosserie opnieuw kunt spuiten in mat of satijn