Onze categorieën

HET ONMISBARE

Refaire sa peinture de motoHoe uw motorfiets opnieuw schilderen?

Allereerst zijn er twee opties beschikbaar wanneer u uw motorlak opnieuw wilt aanbrengen (we hebben het niet over retoucheren, maar over een volledige). Dus óf een totale make-over met een nieuw project, een motorlak met speciaal effect, óf de ‘soberheid’-optie, met gewoon de originele lak.

Nadat de kleur is gekozen, moet u het benodigde budget bekijken, de juiste primers of vernissen selecteren en de producten verkrijgen. Om dit te bepalen moet je eerst deze vraag kunnen beantwoorden: wat is de staat en aard van de te schilderen ondergrond?
Conditie: is het oppervlak geverfd of gelakt? Is het bekrast, erg bekrast, zitten er lagen stickers op?
Natuur: is het plastic? Blank metaal? Of de originele lak?

Hoe verf je je motorfiets?

In gevallen waarin de ondergrond in goede staat verkeert, is het raadzaam om als eerste stap een snelle primer aan te brengen: hierdoor worden de gebreken bedekt en ontstaat er bovenal een homogene achtergrondkleur: niets erger dan proberen een veelkleurige achtergrond te bedekken met een parelachtige of metallic kleur, omdat deze kleuren een beetje transparant zijn en je een groot aantal lagen moet aanbrengen.

We merken ook op dat de meeste motorlakken, originele motorkleurcodes of tuninglakken met speciale effecten een bepaalde achtergrondkleur vereisen, die wordt aanbevolen door de fabrikant: dit kan wit, licht- of donkergrijs zijn, of zelfs zwart. Bij een drielaagse motorlak heb je eerst een specifieke kleur nodig.

Vergeet niet dat bij een motorlak een lak nodig is, zorg daarom ook voor een professionele 2-componenten lak. Zodra de producten klaar zijn, is het belangrijk om het technische gegevensblad van de verf te bestuderen en de instructies nauwkeurig op te volgen. Als u ook maar de geringste twijfel heeft, neem dan contact op met de technische ondersteuning van ons bedrijf.

Repeindre sa peinture de motoHoe vind je de referentie en kleurcode van je motorfiets?

Het is zeker niet de gemakkelijkste opgave... Er zijn maar 3 antwoorden op de vraag die veel motorrijders stellen: hoe vind je de referentie of kleurcode van je motor?
1 – bekijk de originele documenten van de motorfiets
2 – neem contact op met de dealerwerkplaats van het merk om deze informatie van hen te verkrijgen.
3 – het laatste redmiddel: voer een enquête uit op motorforums en zelfs op Engelstalige forums.

Welke verf voor je motorfiets?

Meestal is het een ééncomponentige verf op oplosmiddelbasis. Zodra u de codes heeft, weet u gemakkelijk welke verf u voor uw motorfiets moet gebruiken. Het kan door verffabrikanten worden aangeboden in pure versie of in gebruiksklare versie. Het is altijd een professioneel kwaliteitsproduct, dezelfde dag nog gemengd met behulp van software en een kleurendatabase. In pot of in spuitbus is het hetzelfde product: geef uiteraard de voorkeur aan het product in pot omdat dat zuiniger is.
Glanzende tweecomponentenlakken zijn zeldzaam maar bestaan wel in de motorbranche!

Hoe schilder je het frame van je motorfiets?

Gebruikers willen vaak weten hoe ze hun motorframe met maximale weerstand kunnen lakken. We horen veel over epoxyverf om maximale hardheid te verkrijgen. Dit is helemaal niet waar en als het waar zou zijn, zouden we auto's schilderen met epoxyverf! Eigenlijk kies je voor het frame van een motorfiets gewoon voor een klassieke carrosserielak, als lakbasis of als glanzende afwerking! Als de motorfiets erg wordt blootgesteld aan weggeslingerde stenen en grind, kan aan deze verf een verzachter worden toegevoegd.

Welke verf om de stroomlijnkappen van uw motorfiets opnieuw te schilderen?

De onderdelen van een motorfiets, met uitzondering van de tank, zijn vaak van kunststof en daardoor flexibeler dan plaatwerk. Dus, welke verf moet u gebruiken om de stroomlijnkappen van uw motorfiets opnieuw te schilderen zonder scheuren en afbladderen te voorkomen? Het antwoord is: klassieke bodypaint! Je moet weten dat verf en lak hard zijn, maar jarenlang relatief flexibel blijven en bestand zijn tegen buigen van 90°! Terwijl een motorkuip geen enkele verdraaiing ondergaat van meer dan 5 of 10°.

Hoe een motorfiets schilderen?

Wilt u uw motor een facelift geven? Dit artikel helpt je bij het professioneel en logistiek schilderen van een motorfiets: luchtcompressor, verfpistolen? Welke apparatuur te gebruiken? Maar ook hoe richt u uw spuitcabine in? De stappen van reinigen, schuren en ontvetten? Tot slot: welke verschillende verflagen moeten er worden aangebracht?

Motorverf met speciale effecten
Schilderijen van motorfietselementen
Andere soorten motorverven
Hoe verf je je motorfiets?
Kleurcode motorlak


Menu

Top