Levering binnen 48-72 uur in Nederland
Betaling in 4x gratis vanaf een aankoopwaarde van 30€.
Je online offerte in minder dan 1 minuut
Deel je creaties en ontvang shopping vouchers
Verzamel loyaliteitspunten bij elke bestelling
Retourneer producten binnen 14 dagen
5€ korting op de eerste bestelling
10€ shopping voucher voor elke verwijzing
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: €5 korting
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

0

0,00 €
Klik hier voor meer producten.
Er zijn geen producten gevonden.

Comment peindre une voiture ?

Autolaktechnieken: algemene instructies

 

Bestel uw autoverf

 

In onze tutorials vindt u alle details van de technieken die u kunt toepassen bij het schilderen van alle soorten voertuigen en ondergronden. De eerste en belangrijkste van deze tutorials heet "hoe schilder je een auto"?

In deze tutorial leggen we de basistechnieken van het beroep van carrosseriespuiter uit, waarmee u in 7 stappen een complete auto kunt spuiten.

We hebben nog een iets andere tutorial geschreven, die is gewijd aan het gedeeltelijk bijwerken van de lak op een auto. Andere tutorials zijn gespecialiseerd in het aanbrengen van kit en verschillende primers. In dit artikel worden de stappen voor het verwijderen van deuken en het demonteren niet beschreven.

Hoe je in 7 stappen een auto kunt verven:

Stap 1 ► Schuren en ontvetten
Stap 2 ► Toepassen van de maskers
Stap 3 ► Breng de primer aan en schuur vervolgens
Stap 4 ► Bereid het werkgebied en de gereedschappen voor
Stap 5 ► Verf de auto
Stap 6 ► Lak de auto
Stap 7 ► Polijsten en buff (optioneel)

 

⚠ Voordat u begint met het spuiten van een auto en met de applicatie begint, is het erg belangrijk om uw project goed voor te bereiden. Bestudeer de verschillende gebruiksaanwijzingen van de producten en visualiseer ook de verschillende fasen en mogelijke moeilijkheden. Autolak is een meerlaagssysteem en het is belangrijk om volledig op de hoogte te zijn van het gebruik en de specifieke kenmerken van elk product.

Elk voertuig is anders qua vorm en grootte. Het is belangrijk om je werk goed voor te bereiden, en dat geldt in het algemeen ook voor de kunst van het autospuiten. Het is van essentieel belang om met maximale netheid, geduld en nauwkeurigheid te werken. Als de schilder zich niet aan deze regels houdt, loopt hij het risico op gebreken die in verschillende stadia van het schilderij aan het licht kunnen komen.

Opbrengst van kant-en-klare producten (gemengd en verdund)

Primer : 1L = 4/6m²

Verf : 1L = 5m²

Lak : 5 m²



Comment peindre une voiture ?Hoe schilder je een auto? De voorbereidende fases

Stap 1 : schuren en ontvetten

De eerste stap is schuren. Deze actie heeft verschillende doeleinden:

1 – het zorgt ervoor dat de verschillende producten zich aan het oppervlak van de oude verf hechten.

2 – Hiermee kunt u kleine defecten verwijderen en het oppervlak perfectioneren. Bovendien zijn eventuele gebreken na het schuren en schoonmaken gemakkelijker te zien doordat het oppervlak minder glanst.

⚠ Schuren is niet hetzelfde als strippen. Het doel is niet om alle lak van de auto te verwijderen. Schuren blijft een oppervlakkige handeling die krassen in de vernislaag veroorzaakt. Het is niet nodig om vernis, verf of primer te verwijderen.



Hoe schuur je autoverf?
→ Het is mogelijk om een ​​elektrische, pneumatische of accuschuurmachine te gebruiken. De schuurmachine moet excentrisch zijn.
→ Het is mogelijk om handmatig te schuren, en in dat geval is het noodzakelijk om een ​​schuurblok te gebruiken, zodat de autolak vlak wordt geschuurd (de hand volgt de oneffenheden en verwijdert ze niet).

Welke korrel schuurpapier moet ik gebruiken?
→ Als u een primer moet aanbrengen, schuur dan met P320.
→ Als u verf wilt aanbrengen, moet u schuren met P500.
⚠ Bij het spuiten van een auto is het van groot belang om rekening te houden met de schuurkorrels.

Schuurstof verwijderen
→ Voor het verwijderen van schuurresten, wat zeer fijn stof is, wordt doorgaans een pneumatische blazer gebruikt.
→ Het is ook mogelijk om het geschuurde plaatwerk met water te reinigen.
Schuurstof wordt niet opgevangen met een kleefpad.

Ontvetten voordat u de auto gaat verven
Je krijgt een mat oppervlak dat bijna klaar is om geschilderd te worden.
Vervolgens wordt het oppervlak gedroogd, geschuurd en afgestoft. Vervolgens moet het ontvet worden met een anti-siliconenontvetter.

De ontvetter is een effectief oplosmiddel voor lijmen, siliconen, wassen, vetresten, brandstoffen en vingerafdrukken. Het tast bovendien geen verf of kunststoffen aan.

⚠ De ontvetter wordt met een stuk papier of doek/papier op het oppervlak aangebracht. Het moet onmiddellijk (binnen 60 seconden) worden verwijderd door de ontvetter met een schoon stuk papier op te pakken, voordat de auto wordt gespoten. Als ontvetter op het oppervlak achterblijft, ontstaan ​​er ernstige defecten in de bovenste verflagen.

Stap 2 : Toepassen van de maskers

Sommige onderdelen van de auto kunnen en moeten gedemonteerd en verwijderd worden. Als dit niet mogelijk is, moet er een kleeflaag worden aangebracht om de delen te beschermen die niet geverfd hoeven te worden.

De oppervlakken waarop de lijm wordt aangebracht, zijn net als de rest van de carrosserie vooraf ontvet. Hierdoor hecht de lijm perfect en kan er tijdens het spuiten van de autolak geen vuil of vet ontstaan. Wanneer een gebied slecht beschermd is, zal er verfnevel op het oppervlak terechtkomen en moet er verdunner worden gebruikt om de opgedroogde verf te verwijderen.

De verschillende kleefstoffen
- Zelfklevende papieren afplaktape: dit is de meest gebruikte en is verkrijgbaar in verschillende maten (24, 48, 96 mm)
- Kunststoffolie / zeildoek met plakband
- Fijne PVC-zelfklevende: deze is extreem flexibel en maakt het mogelijk om zelfs de contouren van moeilijk te markeren onderdelen, zoals kunststoffen en rubber, te volgen.

Hoe markeerkleefstoffen aanbrengen?
Het is niet nodig om de lijm overmatig op de carrosserie te drukken. U hoeft ze alleen maar met het gewicht van uw hand aan te drukken, zodat u ze na afloop van de werkzaamheden gemakkelijk kunt verwijderen. Alle sneden worden met een scalpel gemaakt.

Wanneer u een auto wilt spuiten, moet u bedenken hoe u de verf op de binnenruimtes wilt aanbrengen. De auto kan namelijk niet in meerdere fasen worden gespoten (bijvoorbeeld aan de binnenkant van de deuren) zonder dat er een grens of een lelijke vlek ontstaat.

Comment peindre une voiture ?Stap 3 : Breng de primer aan en schuur vervolgens

Er is een grote verscheidenheid aan primers verkrijgbaar. Er is een tutorial geheel gewijd aan dit onderwerp: hoe kiest u de juiste primer voor uw carrosserie?

Simpel gezegd is er bij het lakken van een auto geen hechtprimer nodig, met uitzondering van bepaalde speciale gevallen (blank plaatwerk, blank plastic).

Het gebruik van een primer-surfacer (gewoonlijk bodyprimer genoemd) is niet altijd nodig.

Hier zijn de gevallen waarin een primer noodzakelijk is:

Mastiek werd aangebracht

de achtergrond heeft geen uniforme kleur

de kleurcode van de auto is parelmoerverf

In deze gevallen is een grondlaag noodzakelijk om de oppervlakteconditie te herstellen en een uniforme achtergrondkleur te creëren (bijv. GRIJS RAL 7040).

Het aanbrengen van de primer en het schuren is de laatste voorbereidende stap voordat de autoverf wordt aangebracht.

Aanbrengen en drogen van de primer
Er dient slechts het minimaal noodzakelijke bedrag te worden toegepast. Enkel indien nodig, bijvoorbeeld wanneer de ondergrond ernstig beschadigd is (krassen, Mastiek), worden meerdere lagen aangebracht. Het aanbrengen van producten vereist geen grote precisie.

De primer is een vrij dik product. De textuur is licht en poederachtig. Het droogt snel en is gemakkelijk te schuren.

Primer schuren

Schuur de primer met schuurpapier P500 totdat u een perfect glad en egaal oppervlak hebt: wanneer u met uw blote hand over het oppervlak van de geschuurde primer strijkt, mag u geen oneffenheden voelen. Het is raadzaam om zoveel mogelijk primer te verwijderen, zonder de ondergrond te raken, d.w.z. zonder de basisverf te bereiken.

Ontvet de auto voordat u hem gaat spuiten.

♣ Nee, er bestaat geen echte "zelfnivellerende" primer die direct kan worden afgedekt zonder te schuren.

Comment peindre une voiture ?Stap 4 : Bereid het werkgebied en de gereedschappen voor

De werkruimte
Het verven van een auto gebeurt in een spuitcabine. Twee motoren zorgen ervoor dat de lucht met een verticale verplaatsing van circa 1 m/s wordt geduwd en afgezogen. Er zijn spuitcabines met horizontale luchtverplaatsing. Het is mogelijk om opblaasbare cabines te gebruiken en sommige mensen maken hun eigen verfcabines.

Luchtcirculatie is een van de belangrijkste punten. Verfdampen moeten worden afgevoerd, anders slaan ze terug op de carrosserie en creëren een poederachtig of korrelig oppervlak.

De werkplek waar u de lak op de auto aanbrengt, moet zo schoon mogelijk zijn. Stof moet met een blazer worden verwijderd. Deze stofdeeltjes bevinden zich niet alleen op het oppervlak van de carrosserie, maar ook op de grond eromheen, op de muren en zelfs op de kleding of het haar van de schilder.

Het is eigenlijk niet mogelijk om een complete auto te spuiten zonder een spuitcabine, als je een perfecte afwerking wilt verkrijgen. Het is echter ook prima mogelijk om gedeeltelijk te schilderen zonder cabine. In dat geval is het aan te raden om al het stof op de muren en vloeren te verwijderen door er water op te spuiten.

De gereedschappen
Het kan zijn dat u een minimum aan twee pistolets van het schilderij bezit: u reserveert eerst een reservepistool en het tweede pistool kan een superieur pistool zijn dat essentieel wordt gebruikt voor het afwerkings- en vernisbeeld.

Verfspuiten moeten perfect schoon en functioneel zijn. Zodra de motoren zijn gestart en de verf is gemengd, moet de schilder zich namelijk volledig kunnen concentreren op het aanbrengen van de verf.

Om het dak van een auto te schilderen, is het noodzakelijk een bank klaar te maken waarop de schilder kan klimmen.

De luchttoevoer is erg belangrijk: de lucht moet worden gefilterd via filters die bij de compressoruitlaat zijn geplaatst.

Verbruiksartikelen en accessoires zijn: een volledig pak, een ademhalingsmasker, vinyl handschoenen en een kleefpad.

Atmosferische omstandigheden
Om te schilderen heb je een droge en licht warme omgeving nodig (rond de 20°C).

Comment peindre une voiture ?Stap 5 : Verf de auto

Soort verf

Spuitverven:
Het gaat hierbij in principe om oplosmiddelhoudende, gebruiksklare verven: dat wil zeggen dat ze al verdund zijn. Alle spuitbussen bestaan ​​uit één deel gas en één deel verf (meestal slechts 100 ml per spuitbus).

Verf in potten:
Verven voor het lakken van auto's worden tegenwoordig op waterbasis of op oplosmiddelbasis geformuleerd, maar in alle gevallen zijn het verven die gelakt moeten worden. Het betreft ééncomponentverven (waarbij geen verharder nodig is), die zeer dun zijn, eenvoudig aan te brengen en zeer snel drogen.

Moderne autolakken zijn in principe complexe kleuren op basis van metaal- of parelmoerpigmenten. Deze samenstellingen maken het onmogelijk om de oude tweecomponenten glanslakformules (vaak “2C direct glans” genoemd) te gebruiken.

♣ Oplosmiddelhoudende verven hebben veel voordelen ten opzichte van “Hydro”-verven: ze drogen sneller, zijn dunner, zijn gemakkelijker te schuren of af te plakken en hebben een langere levensduur.

Behoefte en opbrengst

Het is noodzakelijk om de hoeveelheid verf die nodig is te berekenen en daarbij rekening te houden met extra verf.

Over het algemeen varieert het verfverbruik per kleur licht: bij het aanbrengen van één laag kan de schilder rekenen op een rendement van 1 liter pure verf voor 12 m².

Er zijn twee lagen nodig, het eindverbruik bedraagt ​​dus 1L per 6m² voor 2 lagen.

Uiteraard wordt het verdunningsmiddel niet meegenomen in de opbrengstberekening, aangezien het een 100% verdampbaar product betreft.

De verf mengen
De verf moet altijd verdund worden, zodat deze voldoende vloeibaar is.
De verdunning van oplosmiddelhoudende verven is vrij en hangt af van de individuele voorkeur. Mengen kan met behulp van een maatbeker of een weegschaal.
Meestal wordt er verdund met 50-70%.

Voorbeeld: verf 100% + Verdunner 50-70%.

Op het gebied van autocarrosserielak spreken we doorgaans over ‘onderdelen’. Onderdelen kunnen zowel gewicht als volume vertegenwoordigen (ml, cl, L, kg, g, etc.).

Verdunde eencomponentenlak kan zeer lang worden bewaard als de verpakking goed is afgesloten.

Voorbereiding
De ondergrond moet geschuurd (P500), droog, ontvet en ontstoft zijn. Om stof te verwijderen, gebruikt u een blaasbalgje en een kleefpad.

Verf aanbrengen op een auto

Het gebaar van de schilder bestaat uit het heen en weer gaan van links naar rechts en vervolgens van rechts naar links. Wij schilderen nooit als we elkaar tegenkomen. Wij schilderen altijd horizontaal.

♠ De pols van de spuiter moet flexibel zijn, zodat het verfpistool of de spuitbus altijd loodrecht op de carrosseriesteun staat. De carrosserie van een auto heeft vlakke oppervlakken, maar ook gebogen oppervlakken. Het kanon moet het oppervlak in een hoek van 90° volgen.

♦ De afstand tussen het pistool of de spuitbus en het oppervlak moet altijd gelijk zijn: 15 cm.

♣ Tot slot moet de bewegingssnelheid van de arm perfect afgesteld en regelmatig zijn: hoe hoger de snelheid, hoe minder verf er op het oppervlak wordt afgezet en hoe lager de snelheid, hoe meer verf er op het oppervlak wordt afgezet.

De hoeveelheid verf:
Het aantal lagen maakt niet uit, het belangrijkste is de hoeveelheid verf die op de carrosserie wordt aangebracht en de dikte van deze laag. U hoeft alleen de hoeveelheid verf aan te brengen die nodig is om de achtergrond te bedekken, niet meer en niet minder. Het is altijd beter om dunne lagen aan te brengen dan dikke lagen. Door dunne lagen aan te brengen, drogen de parels sneller, kunnen ze optimaal worden geplaatst en wordt het risico op druppelen of marmering vermeden.

In de theoretische praktijk van het carrosserielakken wordt aanbevolen om 2,5 lagen aan te brengen voor parelmoer- of metaalkleuren: 2 lagen met tussenpozen van 5 minuten + 1 dunne “plaatsings”sluier*.

* Deze dunne laag wordt aan het einde gespoten, vanaf een afstand van 30 cm. Hiermee kunt u egaliseren en een homogeen effect creëren. Hiermee kunt u horizontale markeringen uit verflagen wissen.

Herstel

Verf op basis van oplosmiddelen of verf op waterbasis droogt relatief snel: bij een gemiddelde temperatuur van 20°C wordt de maximale tijd die vernis nodig heeft om een ​​oplosmiddelhoudende verf te bedekken geschat op ongeveer 30 minuten en een verf op waterbasis op 24 uur.

Na deze herstelperiode is schuren noodzakelijk om hechting te creëren.e.

Stap 6 : Lak de auto

De vernis is een transparante, glanzende en dikke laag die een duurzame bescherming vormt tegen alle mogelijke agressieve factoren (UV, krassen, water, brandstof, enz.) gedurende 15 tot 20 jaar.

De wijze van aanbrengen is totaal anders dan bij schilderen. Het is een 2-componentenproduct dat wordt aangebracht nadat het is gemengd met de verharder. Het mengsel is zeer beperkt houdbaar.

Terwijl verf relatief eenvoudig aan te brengen is, vereist vernis een zekere behendigheid en een perfecte dosering van de gespoten hoeveelheid product.→ Trop de produits = coulures.

→ Te weinig product = gebrek aan glans of het fenomeen van de sinaasappelhuid.

Mengen :
Respecter avec une précision suffisante les instructions de mélange détaillées sur la fiche technique du produit :
Exemple, «3:1» signifie
→ 300 g vernis + 100 g verharder of
→ 1000 g vernis + 333 g verharder of
→ 300 ml vernis + 100 g verharder
Het mengsel moet over het algemeen zowel op gewicht als op volume worden gemaakt. Het is het beste om de aanbevelingen in het technische informatieblad nauwkeurig op te volgen.

Het is aan te raden om het mengsel 5 minuten te laten rusten. Het is van groot belang dat u het mengsel binnen de op het technische informatieblad aangegeven potlife gebruikt.

Verdunning gebeurt afhankelijk van de hoeveelheid vernis (exclusief verharder).
Voorbeeld: 15% betekent
→ 1000 g vernis + 333 g verharder + 150 g verdunner

Het type verharder

Sommige merken bieden normale, langzame of snelle verharders aan, zodat ze zich aanpassen aan verschillende temperatuuromstandigheden, afhankelijk van het seizoen.

Het aanbrengen van de vernis
Vlak voordat de vernis wordt aangebracht, is het mogelijk om de ontvetter aan te brengen en vervolgens het plakkussentje over het verfoppervlak te halen om het laatste stof op te vangen.

De applicatie gebeurt altijd in 2 glanzende lagen:

Voor een UHS-lak brengt u een middelmatige laag aan, gevolgd door een glanzende laag na 10 minuten.

Een natte dikte van 100 µm komt na droging overeen met ongeveer 50 µm, wat de optimale droge dikte is.

Het is absoluut niet raadzaam om meerdere lagen aan te brengen, omdat dit de glans en de weerstand van de vernis kan beïnvloeden.

♣ Tips en adviezen: gebruik een kwaliteitslak om een ​​succesvolle applicatie te vergemakkelijken en te bevorderen. Het is belangrijk om te werken in een omgeving die niet te koud en niet te warm is: 20°-25°C is de ideale temperatuur. Het gebaar van de schilder, de snelheid van het pistool, de helling van het pistool en de afstand van het pistool tot de ondergrond bepalen de hoeveelheid gespoten vernis.

We hebben een tutorial geschreven over de verschillende defecten van nagellak en ook over het sinaasappelhuidfenomeen.

Stap 7 : Polijsten en buff (optioneel)

Deze optionele stap kan op de meeste bodypaints worden uitgevoerd. Voor het polijsten moet u 24 uur wachten bij een klassieke vernislaag en 4 uur bij een snelle vernislaag.

Polijsten kan kleine oneffenheden verwijderen en de glans herstellen.

Het polijst- en polierproces bestaat uit zeer fijn schuren (1500, 2000, 3000), gevolgd door polieren met een schapenvacht en vervolgens met polijstschuim. Polijsten kan handmatig worden gedaan, maar het is natuurlijk handiger om dit met een polijstmachine te doen.

We hebben een complete tutorial geschreven over de polijsttechniek: hoe polijst en glanst u de carrosserielak van uw auto?

Hoe verf je een fiets?
Hoe verf je een motorfiets?
Hoe verf je een quad?
Hoe verf je een helm?
Hoe verf je een boot?
Hoe verf je een portaal?
Hoe verf je een chassis?

Menu

Settings