Onze categorieën

Peinture bi-couche 2C base à vernirAanbrengen van een matte basis voor het opnieuw vernissen van auto's

Dit artikel is bedoeld voor wie van plan is een carrosserie of kuip te spuiten en vragen heeft over de juiste wijze van aanbrengen van de tweelaags 1C matte basis blanke autolak in oplosmiddelhoudende uitvoering.
Zoals we in een ander artikel hebben uitgelegd, verwijst tweelaags schilderen naar een schildermethode, niet in 2 lagen, maar in 2 fasen, namelijk verf en vervolgens vernis. Op dezelfde manier dat er zogenaamde drielaagsverven zijn, die iets complexer zijn.

Over het algemeen is 1C-solventverf altijd een plezier om aan te brengen en het is simpelweg het gemakkelijkste product om aan te brengen, dankzij zijn finesse, zijn vloeibaarheid en zijn ultrasnelle droging. Elk risico op lekkage wordt geëlimineerd. Laten we zeggen dat om een ​​matte basis correct te schilderen, je eenvoudigweg "sluiers" hoeft aan te brengen, dit zijn dunne lagen.

Peinture bi-couche 2C base à vernirHoe breng je tweelaagse lak aan op je auto?

We scheiden ondoorzichtige en standaard tinten (zoals rood, eenvoudig zwart, etc.) van metallic of parelachtige tinten. De eerste zijn geverfd met een paar fijne sluiers (3, 4...) totdat de achtergrond (de primer) bedekt is.

Wat betreft tinten op basis van metaalpigmenten of parelmoer, deze zijn geverfd met fijne sluiers (altijd!), maar in het laatste geval zeggen we dat we “2,5 lagen” schilderen. Hierbij wordt aan het einde van de applicatie een “plaatsingssluier” gemaakt: deze bestaat uit het spuiten van een zeer lichte sluier, op grotere afstand, tussen 35 en 45 cm van de drager. Het doel is om de tweelaagse verf te mengen, te homogeniseren en marmerdefecten als gevolg van een slechte pigmentplaatsing te verwijderen. De tweelaagse oplosmiddelhoudende verf wordt in opeenvolgende lagen aangebracht zonder lang te wachten, want bij 20°C vormt het product in minder dan 60 seconden een zeer dunne droge film!

Waarom is het belangrijk om dunne lagen aan te brengen?

Het is essentieel om fijne sluiers te maken, vooral bij metallic lak, parelmoerlak, kameleons of zelfs kleurcode voor autolak. Om de eenvoudige reden dat dit een betere positionering van de pigmenten mogelijk maakt: deze zien er, indien bekeken onder een microscoop, vlak uit, zoals cornflakes of vlokken. Wanneer je dikke lagen aanbrengt, gaan deze deeltjes dus alle kanten op, in plaats van “plat” te liggen. Het is dus beter om meer dunne lagen aan te brengen, dan 1 of 2 dikke lagen!

Wat is het verschil in toepassing tussen een bi-coat op oplosmiddelbasis en op hydrobasis?

Tegenwoordig gebruiken bodybuilders alleen nog matte hydrobases, dat wil zeggen op waterbasis. De voordelen voor het milieu, dankzij de uitstoot van aanzienlijk verminderde VOS, zijn zeker. Aan de kant van de applicator is het veel ingewikkelder vergeleken met de uitstekende matte basisbasissen op oplosmiddelbasis van die tijd.

Het is vooral de zeer langzame verdampingstijd (van water vergeleken met het oplosmiddel) die ons opvalt, maar ook de dikte en de droogtijd in essentie: een hydrobasis is dikker en blijft langer zacht, wat het lastig maakt om mee te werken. bijvoorbeeld om te schuren

.


Menu